Charleroi-fotoreeks Troilo verliest prijs World Press Photo

Charleroi-fotoreeks Troilo verliest prijs World Press Photo

Foto: Giovanni Troilo (@ LuzPhoto)

Fotograaf Giovanni Troilo verliest de prijs voor een fotoreportage over Charleroi, uitgereikt door World Press Photo. Dat liet de organisatie woensdagavond weten.

Nadat nieuwe feiten aan het licht waren gekomen over de fotoreeks ‘La Ville Noir - The Dark Heart of Europe’, heropende World Press Photo dinsdag het onderzoek naar de integriteit ervan. De Italiaanse fotograaf bevestigde aan World Press Photo dat een beeld uit de reeks niet in Charleroi maar in Molenbeek genomen is, in tegenstelling tot wat hij eerder had verklaard.

De organisatie heeft op basis van deze nieuwe informatie geoordeeld dat de reeks niet voldoet aan de deelnemingsvoorwaarden en besloot daarom de inzending te diskwalificeren. De hoofdprijs gaat nu naar de winnaar van de tweede prijs en de tweede naar de derde. Dit jaar is er geen derde prijs.

'De voorbije week is er veel discussie geweest over het verhaal en velen vonden de prijs controversieel', zegt algemeen directeur Lars Boering. 'Er rezen vragen over Troilo's werk die leidden tot een onderzoek naar de omstandigheden en de werkmethodes van de fotograaf bij een reeks foto's. Tot nu toe behielden we de prijs, omdat er geen duidelijk bewijs was dat er een regel gebroken was. We namen deze kwesties serieus en begrepen wat er op het spel stond. We wilden absoluut zeker zijn.'

Boering zegt dat de fotowedstrijd gebaseerd is op vertrouwen. 'We hebben nu een duidelijke zaak van misleidende informatie en dit verandert de manier waarop het verhaal gepercipieerd wordt. Een regel is gebroken en een lijn overschreden.'

Burgermeester Magnette noemde de foto’s een ‘zware vervalsing van de werkelijkheid en nadelig voor de stad en haar inwoners’. Magnette had daarover een brief geschreven naar de New York Times en de jury van World Press Photo. Hij vroeg de jury om het te overwegen de prijs in te trekken.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees