Drie op tien noodoproepen in 100-centrales zijn vals

Drie op tien noodoproepen in 100-centrales zijn vals

Foto: ssj

Van alle noodoproepen die in de hulpcentrales binnenlopen, zijn 30 procent (voor het noodnummer 100 en 112) en 45 tot 55 procent (voor het noodnummer 101) spook- of broekzakoproepen. Dat betekent dat er snel weer ingelegd wordt of dat de beller per ongeluk heeft getelefoneerd. Jaarlijks krijgen enkele honderden valse bellers een proces-verbaal.

In 2012, zo blijkt uit cijfers van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), kregen de noodcentrales 100 en 112 (brandweer en ziekenwagens) 3.090.628 oproepen tegenover 2.839.983 in 2013. Bij de alarmcentrale 101 (politie) waren er dag 2.985.241 in 2012 en 2.889.314 in 2013. ‘Dertig procent van de oproepen aan de 100 en 112 waren spookoproepen’, klinkt het. Bij de politie was dat zelfs 45 tot 55 procent.

Het gaat gelukkig niet allemaal om grappenmakers. ‘Vaak gaat het om broekzakoproepen. Iemand zijn gsm steekt in zijn zak en het toetsenbord is niet vergrendeld, zodat hij per ongeluk de hulpdiensten alarmeert.’

Toch kunnen politie en gerecht niet lachen met al die valse oproepen. In 2011 werden 752 pv’s opgesteld, in 2012 636 en in de eerste zes maanden van 2013 249.

‘Verder zijn mijn diensten in samenwerking met het BIPT, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie, bezig aan een nieuw ministerieel besluit dat het mogelijk maakt om kwaadwillige bellers na een aantal oproepen binnen een bepaalde termijn voor een tijdje af te sluiten zodat hij de hulpdiensten niet kan bellen vanop zijn eigen nummer. Hij of zij zal vooral wel een laatste verwittiging krijgen’, antwoordde de minister op een parlementaire vraag over het aantal valse oproepen.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees