Wat weten we tot nu toe over crash Germanwings?

Familieleden reageren onthutst op nieuws van kwaad opzet. Foto: rr

Bij de crash van een Airbus A320 van Germanwings nabij Barcelonnette in de Franse Alpen kwamen op dinsdag 24 maart 150 mensen om het leven, waaronder één Belg en 16 Duitse scholieren. De oorzaak van de ramp raakte twee dagen later bekend: de copiloot sloot de piloot buiten de cockpit en liet het vliegtuig doelbewust crashen.

WANNEER? Het vliegtuig van Germanwings was op 24 maart om iets voor 10 uur opgestegen in Barcelona, richting Düsseldorf in Duitsland, waar het om 11.30 moest landen. Het toestel was met 20 minuten vertraging opgestegen. Een klein uur na vertrek verdween het toestel echter van de radar boven de bergregio Alpes-de-Haute-Provence. Er werden geen noodsignalen door de bemanning uitgezonden, het was de luchtverkeersleiding die zelf alarm sloeg omdat er geen contact meer was het met vliegtuig. 

Om half elf, ruim een half uur na het opstijgen, zette het vliegtuig vanop 38.000 voet een daling in. Acht minuten later crashte het toestel tegen de bergen. Het vliegtuig spatte in duizenden stukken uiteen en alle inzittenden kwamen om het leven. Op het moment dat het vliegtuig van de radar verdweem, vloog het op 6.800 voet (ongeveer 2 kilometer, nvdr.). Klik hier voor een 3D-simulatie van de crash.

 

OORZAAK? Er was van in het begin veel onduidelijkheid over de precieze oorzaak van de crash. Vooral omdat er geen enkele logische verklaring was voor de plotse koersdaling boven de Alpen. Het weer was kalm en het vliegtuig goed onderhouden. Volgens piloten en vliegtuigexperts was enkel een onvoorzien technisch defect of een inschattingsfout van de piloot de mogelijke oorzaak. Het was wachten op de resultaten van het onderzoek naar de eerste zwarte doos, die dinsdagavond al werd teruggevonden.

Twee dagen later maakte de procureur van Parijs onthutsend nieuws bekend: de koersdaling van het toestel werd doelbewust ingezet door de copiloot. 'De 27-jarige Andreas Lubitz bleef alleen achter in de cockpit terwijl de gezagvoerder even naar het toilet ging. Toen hij alleen was manipuleerde hij de boordapparatuur zodat het vliegtuig een dalende koers inzette. Daarna weigerde hij bewust om de gezagvoerder terug binnen te laten. De meest plausibele uitleg die we hebben, is dat hij het vliegtuig bewust heeft willen vernietigen', verklaarde de procureur. 

Over de motieven van Andreas Lubitz is nog maar weinig duidelijkheid. De 27-jarige man kwam uit Montabaur, in de Duitse deelstaat Rheinland-Pfalz. Hij was vrijgezel en verbleef afwisselend bij zijn ouders in Montabaur en op zijn appartement in Düsseldorf. Lubitz was in dienst sinds 2013 en had voldoende vliegervaring. 'Hij was perfect in staat om alleen het vliegtuig te besturen', aldus de Franse procureur.

Het parket van Düsseldorf voerde huiszoekingen uit bij de ouders van Lubitz en op zijn appartement. Daarbij werd geen afscheidsbrief gevonden en ook geen aanwijzingen dat hij uit politieke of religieuze motieven handelde. Er werden verschillende ziektebriefjes teruggevonden, die Lubitz verboden te vliegen. Eén ervan gold zelfs voor de dag van de crash. En dat briefje was verscheurd. De piloot zou hulp hebben gezocht voor problemen met zijn gezichtsvermogen.

In de loop van het onderzoek bleek ook dat Lubitz jaren geleden, nog voor hij zijn pilotenbrevet haalde, psychotherapeutische behandeling kreeg voor duidelijke suïcidale neigingen. Bij latere doktersbezoeken zou hij nooit meer tekenen van suïcidaal gedrag of agressieve neigingen tegenover anderen hebben vertoond.

 

WAAR? De crash vond plaats tussen de gemeenten Prads-Haute-Bléone en Méolans-Revel, nabij Barcelonnette. De brokstukken bevinden zich in een erg moeilijk toegankelijk gebied. Het vliegtuig is in de Alpen op een hoogte van meer dan 2.000 meter neergestort. 

Op luchtbeelden is de omvang van de ravage te zien na de crash. De hele berg ligt bezaaid met verbrijzelde wrakstukken. 

 

SLACHTOFFERS? In het toestel was plaats voor 160 passagiers, met 144 zat het dus bijna vol. Niemand van hen overleefde de crash. De lichamen van de slachtoffers zullen geborgen worden in de sportzaal van Seyne-Les-Alpes, een naburig dorpje.

Eén Belg is om het leven gekomen bij de crash. Er is ook  één Nederlands slachtoffer; een vrouw van 20. Er zat ook een groep van 16 leerlingen en 2 leerkrachten van een Duitse school op het vliegtuig. Daarnaast zaten nog 49 andere Duitsers op het vliegtuig. Op de vlucht zaten ook 45 Spanjaarden.

 

GERMANWINGS? Germanwings is een Duitse lowcostmaatschappij en een dochter van Lufthansa. Germanwings wordt beschouwd als een veilige luchtvaartmaatschappij met een goede reputatie. Na het neerstorten van het vliegtuig heeft Germanwings verschillende vluchten geschrapt. De getroffen luchtvaartmaatschappij gebruikt intussen een andere route dan de gebruikelijke voor vluchten van Barcelona naar Düsseldorf. Ook het vluchtnummer is aangepast.

 

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees