Mode

'We willen echte modellen, geen Instagramhoeren'

'We willen echte modellen, geen Instagramhoeren'

Beeld van de webshop van American Apparel Foto: *

Het zit American Apparel niet mee: de keten werkt aan een stijlvoller imago, maar haalde afgelopen weekend de pers met gephotoshopte tepels en ligt nu onder vuur door een gelekte mail van een castingbureau dat ze in dienst hadden genomen om modellen te zoeken. 'We willen echte modellen, geen instamgramhoeren', staat in een gelekte mail van castingagent Phira Luon.

Het mag dan onder kledingmerken een trend zijn om 'echte vrouwen' op te voeren in plaats van perfecte modllen, bij American Apparel willen ze de andere kant op. 'Het bedrijf wil zijn imago aanpakken, dus ze willen modellen. Echte modellen, geen instagramhoeren of THOTs', staat in de richtlijn van de Luon, een casting agent die werkt voor het modellenbureau PhotoGenics. Voor wie het zich afvroeg: THOT staat voor 'that ho over there', die hoer daar ergens.

De mail werd vermoedelijk door een werknemer gelekt naar enkele Amerikaanse websites. Bij PhotoGenics zitten ze verveeld met de kwestie: Luon zelf heeft zich geëxcuseerd voor zijn 'ongepaste grap, die niet bedoeld was om de reputatie van zijn klant naar beneden te halen'. Het castingbureau neemt de volledige verantwoordelijkheid: 'De mail en de inhoud ervan waren enkel bedoeld voor een paar modellen die de casting zouden bijwonen. De inhoud ervan was vertrouwelijk', klinkt het daar.

In het verleden kwam American Apparel al vaker in opspraak door zijn expliciete campagnes, waarin vaak 'echte mensen' in plaats van modellen werden gebruikt en waarin photoshop tot een minimum werd beperkt. De nieuwe CEO Paula Schneider wil het merk een nieuwe koers laten varen: zo koos ze er op de webshop van het merk voor om de tepels van de modellen te doen verdwijnen. Schneider reageerde zo op de controverse rond een model op hun webshop, dat de Amerikaanse reclamewaakhond ASA te jong vond om een bodysuit aan te prijzen.

 

 

 

 

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees