Vliegtuigcrash: mysterie rond noodoproep en vroege daling blijft

Vliegtuigcrash: mysterie rond noodoproep en vroege daling blijft

Foto: REUTERS

Wat is er gebeurd met vlucht 4U 9525? Het lijkt erop dat alleen de zwarte dozen uitsluitsel zullen kunnen brengen, want de omstandigheden van de vliegtuigcrash blijven heel mysterieus.

Wat we zeker weten, zijn de tragische feiten. Een Airbus A320 van Germanwings, dochterbedrijf van Lufthansa, is dinsdagvoormiddag neergestort in het Franse Barcelonette. Alle 150 inzittenden kwamen daarbij om het leven, waaronder één Belg. Halfweg de vlucht begon het vliegtuig plots te dalen. Acht minuten later stortte het neer op een nu vreselijke rampplek, waar het moeilijk is om iets te zien tussen de verpulverde delen van het vliegtuig en de menselijke lichaamsdelen die er in het rond liggen op een gebied van 4 hectare.

Luchtvaartkenners doen er intussen alles aan om te weten te komen wat de crash veroorzaakt heeft. Dat kan drukverlies in de cabine zijn of problemen met het landingsgestel, maar de invloed van het weer kan ook niet uitgesloten worden. En uiteraard zijn er dan nog de opties kwaad opzet en een menselijke fout van de piloot.

Noodoproep

Een van de belangrijkste vragen die beantwoord moet worden, is waarom de piloten geen noodoproep gelanceerd hebben naar de luchtverkeersleiding. ‘Dat is heel vreemd’, zegt luchtvaartexpert Michael Barr. ‘Want zo’n noodoproep duurt slechts enkele seconden.’

Enkele seconden tijdens een daling van 8 minuten, dat zou inderdaad gelukt moeten zijn, zegt piloot Arno Broes. ‘8 minuten is een eeuwigheid voor een piloot.’

Volgens Barr zijn er enkele mogelijkheden waarom die oproep er niet kwam. ‘Ofwel konden ze die niet doen en is er dus iets met hen gebeurd. Wat ook kan, is dat er iemand van kwade wil was en hen verhinderd heeft om dat te doen. De laatste mogelijkheid is dat ze het te druk hadden, maar dat kan ik me niet voorstellen. Zelfs in geval van nood duurt die oproep maar enkele seconden.’

Daling

Ook rond de daling zijn nog heel wat vragen. ‘Het dalen gebeurde aan een snelheid van rond de 3.000 tot 4.000 voet per minuut’, zegt piloot Tom Mertens, die ook zelf met de A320 vliegt. ‘Wellicht gaat het om een emergency decent, zeg maar een gecontroleerde daling aan hoge snelheid.’

Dat beaamt Airbuspiloot Arno Broes. ‘Het toestel is normaal vertrokken en normaal geklommen, maar de daling is te vroeg ingezet, halfweg de vlucht. Toch is de daling niet gebeurd in abnormale omstandigheden. Als het vliegtuig in nood geweest was, zou het tweemaal zo snel gedaald zijn.’

Voor de passagiers is het volgens Broes pas laat duidelijk geworden dat er iets aan de hand was. ‘Die daling zal voor hen gevoeld hebben als een normale daling’, zegt hij. ‘Maar op een bepaald moment zullen ze wel gezien hebben dat het vliegtuig plots wel heel laag vloog.’

Op zoek naar tweede zwarte doos

Ook Broes vindt het onmogelijk om een uitspraak te doen over wat de crash veroorzaakt heeft. ‘Het enige dat ons de nodige antwoorden kan geven, zijn de zwarte dozen. Er is zeker hoop dat we de ware toedracht zullen kennen.’

Kenners vrezen wel dat het nog maanden kan duren voor we echt weten wat er gebeurd is met het vliegtuig.

Corrigeer

NIEUWS