Cancellara stelt fier zijn gepimpte parel voor Vlaamse klassiekers voor

Koersen in Vlaanderen is afzien, en niet alleen voor de renners. Ook de fietsen zien af op de bonkige kasseien, de vervelende betonplaten of de modderige asfaltwegen. De fietsen in de Vlaamse klassiekers zijn dan ook niet dezelfde als de fietsen die gebruikt worden voor in het hooggebergte. Een overzicht.

Wielrennen op Sportwereld.be

De witte Domane van Fabian Cancellara

Fabian Cancellara rijdt niet op de aerodynamic Trek Madone of vederlichte Emonda maar verkiest de Domane, met een frame dat speciaal is ontworpen om ruw terrein te dempen (ondermeer met de ISO Speed onder de zadelpin) en met een hoger balhoofd voor het nodige comfort. Schakelen doet hij met een Shimano Dura-Ace groupset, en dus niet met de digitale Di2. Trek koos dit jaar ook voor Carbon Bontrager Aeolus 5-wielen.

Tot daar het technische gedeelte. Het eerste wat echter opvalt is dat Cancellara als enige van het ganse Trek-team op een witte fiets zit, terwijl de rest op een knalrode fiets rondrijdt. Een privilege van de kopman, die met de rood-en-witte accenten verwijst naar zijn Zwitserse roots.

Bovendien werd zijn fiets compleet gepimpt. De helm en het zwaard verwijzen uiteraard naar zijn bijnaam 'Spartacus', de naam werd ook prominent op de horizontale buis geschilderd. Op zijn stuurpin staan zeven speren en dobbelstenen, die allemaal naar datzelfde geluksgetal verwijzen.

De zwarte Pinarello van Wiggins

Natuurlijk is Fabian Cancellara niet de enige die met een speciale fiets aan de start verschijnt. Team Sky zette een overzichtelijke foto van de aangepaste Pinarello online, waarmee Bradley Wiggins in de Hel van het Noorden zal rijden. Mechanieker Alan Williams geeft er tekst en uitleg bij:

1) Het stuurlint: er wordt niet alleen een dubbel stuurlint gebruikt, voor een nog grotere demping worden ook 'gel pads' aangebracht. Een soort van kussentjes die vooral bovenop het stuur worden aangebracht maar sommige renners plakken er ook in de beugel of onder de remhendels.

2) De schakelhendels: naast de 'gear shifters' willen sommige renners ook duim-shifters, die normaal enkel door sprinters worden gebruikt omdat ze hun handpositie in een hectische sprint niet willen of kunnen veranderen. Iets wat ook op de kasseien uiteraard niet wenselijk is. Het hangt van de persoonlijke wensen af want terwijl de ene renner met de handen op het stuur over kasseien dokkert, verkiest een andere de beugels en nog anderen de remgrepen.

3) Het zadel: hoe lichter hoe beter normaal maar in de klassiekers verkiezen de renners een dikker en vooral zachter kussen om de gevoelige delen te beschermen. Het hangt opnieuw af van de persoonlijke voorkeur en elk merk biedt een hele reeks zadels aan.

4) De pedalen: de pedalen uit carbon zijn licht en al jaren ook stevig genoeg om de klassiekers aan te vatten. Bij Sky hebben ze Shimano Dura Ace-pedalen met drie opties om losser of juist vaster in het kliksysteem te zitten.

5) De wielen: Sky kiest een gans jaar door voor een Dura Ace C50-wielset, dus ook voor de klassiekers. In plaats van bredere wielen kiezen ze eerder voor bredere banden, zie puntje 6.

6) De banden: in de rest van het seizoen rijden ze op tubes van 25mm maar voor Parijs-Roubaix kiezen ze bij Sky voor 27mm. Die geven meer vering en een iets andere loopvlak, wat resulteert in meer grip. De tubes worden speciaal 'verouderd': ze worden enkele jaren op voorhand gemaakt en dan in een speciale kamer bewaard. Dat wordt gedaan omdat nieuwe tubes sneller lek kunnen gaan.

7) De kettingbladen: vooraan staat een binnenblad van 44 of 46 tanden gemonteerd, wat doorgaans gebruikt wordt tijdens tijdritten. Dat komt omdat Parijs-Roubaix een relatief vlakke race is en een grotere binnenste ring betekent dat de ketting strakker blijft en er dus minder snel afkomt tijdens de trillingen over de kasseien. De buitenste ring blijft een 53 maar er wordt een speciale versie ontworpen die sterker is. Ook wordt elke fiets uitgerust met een 'ketting catcher' om het risico van aflopende kettingen te minimaliseren.

8) De bidonhouders: de Elite aluminium houders zijn duurzamer dan de lichtere carbon houders die normaal gebruikt worden. Bovendien wordt grip tape aan de binnenkant van de houders aangebracht om te vermijden dat de bidons eruit botsen.

Corrigeer