Niet de eerste piloot die passagiers mee de dood insleurt

Niet de eerste piloot die passagiers mee de dood insleurt

Foto: afp

Alles lijkt erop te wijzen dat Andreas L., de copiloot van vlucht 4U9525 de Airbus bewust deed crashen, en zijn 144 passagiers en vijf collega's meenam in de dood. Uitzonderlijk, maar niet de eerste keer dat dit gebeurde.

November 2013: Mozambique Airlines, Namibië

33 mensen  stierven toen vlucht TM470 neerstortte in een afgelegen gebied in Namibië. Het toestel was op weg van Maputo in Mozambique naar Luanda in Angola. De copiloot verliet de cockpit om naar het toilet te gaan, en werd daarna niet meer binnengelaten. De automatische piloot werd aangepast naar een dalende koers. Er kwam geen noodoproep, en vlak voor de crash probeerde iemand de deur in te beuken. Bijna exact hetzelfde scenario als bij de crash in de Franse Alpen.

1999: Egypt Air 990, New York

Een half uur nadat het toestel van Egypt Air vertrok in New York, met bestemming Caïro, dook het boven de Atlantische Oceaan stijl naar beneden. Op een halve minuut ging het van 36.000 voet (11 kilometer) naar 19.000 voet (5.800 meter). Daarna brak het door de kracht in verschillende stukken uiteen, die in de oceaan vielen. Uit het onderzoek bleek dat piloot Gamal al-Batouti Arabische verzen begon op te zeggen vlak voor het moment dat de automatische piloot werd uitgeschakeld, en het vliegtuig zijn steile duikvlucht begon. Uit het technische onderzoek achteraf bleek dat de copiloot aan zijn stuurknuppel trok om het vliegtuig omhoog te krijgen terwijl de stuurknuppel van de piloot het vliegtuig naar beneden duwde. De vliegroeren gingen daardoor in verschillende richtingen staan, maar de duik van het vliegtuig kon niet meer tegengehouden worden. 

1997: Silk Air, Indonesië

Een Boeing 737 crasht in de Palembangrivier in Indonesië. Het toestel was vanop 35.000 voet (10.700 kilometer) naar de grond gestort. De Singaporese piloot Tsu Way Ming nam 104 mensen mee de dood in. De cockpit voice recorder  en de flight data recorder (de twee 'zwarte dozen') werden uitgeschakeld, wat enkel kan door een intern circuit te verbreken.

1994: Royal Air Maroc, Agadir

De 32-jarige piloot schakelde vlak na het opstijgen de automatische piloot uit, en vloog het toestel recht tegen een bergflank. Alle 44 inzittenden kwamen om het leven. In de pers doken achteraf verhalen over een getroubleerd liefdesleven op. De pilotenbond betwist het zelfmoordscenario.

1982: Japan Air Lines, Tokyo

Toen hij de landingsbaan van de Haneda luchthaven in Tokyo naderde, liet de 35-jarige piloot Seiji Katagiri een vliegtuig met 147 mensen aan boord in de Oceaan neerstorten. Op de cockpitrecorder is een gevecht met zijn twee copiloten te horen. Ze kunnen hem overmeesteren en de besturing opnieuw overnemen, maar kunnen niet vermijden dat het vliegtuig aan relatief lage snelheid in het water terecht komt. De piloot zelf overleefde het, 24 andere mensen stierven. De luchtvuurtmaatschappij gaf toe dat de man twee jaar eerder psychologische problemen had gehad, maar dat hij nadien geschikt voor dienst was verklaard.

 

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de website http://www.zelfmoord1813.be.

 

 

Corrigeer

MEER NIEUWS