Wat hebben we geleerd na de GP van Maleisië?

Een zucht van opluchting ging door de paddock en de tribunes toen Sebastian Vettel zondagmiddag de finishlijn overschreed. Niet zozeer omdat iedereen grote fan is van de Duitser maar omdat het eens geen Mercedes is. Krijgen we dan toch een gevecht om de titel?

Mercedes is te verslaan

De overmacht waarmee Mercedes de eerste race van het seizoen won, was enorm. Maar liefst een halve minuut had het duo voor op de rest van het pak. Meer van dat werd verwacht in Maleisië. Na de kletsnatte kwalificatie werd echter duidelijk dat ook Vettel en zijn rode Ferrari zich in de debatten probeerde mengen. De viervoudige wereldkampioen startte als tweede, voor Nico Rosberg.

Tijdens de race raakte Vettel met een slimmere strategie voorbij de Mercedessen. Maar het was veel meer dan enkel een slimme strategie, de Ferrari was zondag de sterkere wagen. De bolide was zachter voor de banden, de topsnelheid zat goed en Vettel ging geen enkele keer in de fout. Die combinatie zorgden voor een historische overwinning van het Italiaanse team. Bij Mercedes hadden ze verwacht om in de laatste ronden Vettel te kunnen inhalen maar Hamilton geraakte niet dichter dan acht seconden. Er zat dan ook niets anders op voor Hamilton dan toegeven dat de Ferrari te sterk was. Een uitspraak die niemand twee weken gelden had gedacht te horen.

De liefde is groot tussen Vettel en Ferrari

‘Grazie! Grazie ragazzi! Forza Ferrari!’ Bijna elke F1-fan kreeg kippenvel van de vreugdeschreeuw van Sebastian Vettel. De Duitser sprong daarna in de armen van zijn team en zwaaide uitbundig met een Ferrari-vlag. Langzaam drong het door wat hij gedaan had: hij is in de voetsporen van zijn idool Schumacher getreden, hij heeft gewonnen voor Ferrari. De Duitser kon zijn tranen amper bedwingen op het podium en liet de Italianen daardoor nog meer verliefd worden op hun ‘Sebastiano’.

Max Verstappen lost de verwachtingen in

Het debuut van de jonge Nederlander eindigde nog in mineur toen zijn motor het begaf. Niets van dat gisteren. De 17-jarige reed een hele sterke race, schudde enkele fenomenale inhaalacties uit zijn mouw en zo moesten onder andere de beide grote broers bij Red Bull eraan geloven. In zijn tweede kwalificatie evenaarde Max al de beste startplaats van vader Jos. Die pakte bovendien pas in zijn zesde race enkele puntjes, zoonlief doet het al in zijn tweede race. Daarmee is hij ook de jongste rijder ooit die punten behaald in de Formule 1.

Beterschap voor McLaren-Honda maar de weg is nog lang

Het seizoen had niet slechter kunnen beginnen voor McLaren: na twee races heeft nog geen enkele bolide punten kunnen behalen en enkel in Australië haalde Button (als laatste) de finish.  Al was er een heel klein beetje licht aan het einde van de verre tunnel. Alonso verklaarde dat de race beter ging dan verwacht en teamgenoot Button zei verrast tegen het team ‘Wauw, we kunnen andere wagens bijhalen!’. De weg is echter nog heel lang en de Britten hebben nog steeds grote problemen qua betrouwbaarheid. Elke race een stapje vooruit.

Manor rijdt terug

Roberto Merhi finishte als vijftiende en dat was een enorm succes voor het team. Na de maandenlange twijfel of het aan de start ging staan, is dit precies wat het team nodig had. Nu nog enkele sponsors overtuigen en dan ziet de toekomst er al veel beter uit voor het kleine team.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Corrigeer