Herdenkingstoerisme levert Westhoek 76,3 miljoen euro omzet op

Ieper / Diksmuide / Poperinge -

De herdenking van de Eerste Wereldoorlog brengt de Westhoek een flinke duit op. De regio boekte in 2014 een omzet van 76,3 miljoen euro. Dat is een stijging met 92 procent tegenover 2013.

Het toerisme in de Westhoek boert goed door de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Dat blijkt uit cijfers van het toeristische provinciebedrijf Westtoer. Toch blijken bezoekers de herdenkingen niet in een economisch kader te zien. Uit een enquête blijkt dat ongeveer 85 procent van de bijna 900.000 bezoekers meent dat de regio respect toont voor het erfgoed. Zo’n 90 procent vindt ook dat het onthaal respectvol gebeurt.

Toch levert het herdenkingstoerisme ook financieel iets op voor de regio. Waar die in 2013 op een toeristische omzet van net geen 40 miljoen euro kon rekenen, rijfde de Westhoek in 2014 een omzet van liefst 76,3 miljoen binnen, een stijging met 92 procent.

Invloed ‘In Vlaamse Velden’

Daarvoor zorgden in totaal 789.500 bezoekers. De sterkste toename van het aantal bezoekers viel te noteren bij de Belgen (+130 procent), die volgens Westtoer aangespoord werden door de serie In Vlaamse Velden en de eeuwherdenking van de inval tot de onderwaterzetting van de IJzervallei.

Liefst 231.000 Britten staken het Kanaal over voor een bezoek aan het oorlogsgebied, ruim de helft meer dan in 2013. Toch valt op dat het aantal andere buitenlanders – zoals Nederlanders, Duitsers en zelfs Australiërs – verhoudingsgewijs sterker steeg. Buitenlandse toeristen genereerden zelfs bijna twee derde van de omzet. Vooral de logies (37 procent) en horeca (34 procent) plukten de vruchten van het extra toerisme.

Ook schoolbezoeken zitten in de lift: ruim 115.000 Belgische scholieren bezochten in 2014 de frontzone, een verdubbeling in vergelijking met het jaar voordien. Daarmee komt het aandeel Belgische scholieren voor het eerst sinds lang weer boven het aandeel Britse scholieren te liggen.

Wat na 2018?

Uit de enquête van Westtoer blijkt ook dat ruim de helft van alle bezoekers aangeeft dat de Eerste Wereldoorlog de enige reden is waarom ze naar de Westhoek komen. Voor Britten en buitenlanders loopt dat zelfs op tot 60 procent. ‘Daarom moet er ook aandacht zijn voor het duurzaam toerisme, ook na 2018’, klinkt het bij Franky De Block, voorzitter van Westtoer. ‘We hopen dat toeristen zodanig tevreden zijn dat ze ook na de herdenkingsperiode nog eens komen. En daar hebben we goede hoop op: 86 procent van de individuele bezoekers en 93 procent van de groepsbezoekers tonen zich alvast erg opgetogen.’

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees