Met Watteeuw naar Utrecht (2): ‘Succes fiets zo groot dat het bijna een probleem wordt’

Met Watteeuw naar Utrecht (2): ‘Succes fiets zo groot dat het bijna een probleem wordt’

‘Het probleem in Utrecht is niet de auto, maar andere fietsers. Wie wat ouder is of met een kind fietst, mijdt soms drukke gebieden.’ Foto: fvv

Gent -

Gentenaars zetten zich maar beter schrap, als ze straks in een echte fietsstad willen wonen. Vraag maar aan Utrecht, waar ze de keerzijde van het fietssucces hebben ontdekt. ‘Er zijn nu zo veel fietsers, dat de fiets bijna de nieuwe auto wordt.’ Een openhartig gesprek met de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk, boven een glas frisse melk.

De grootste ergernis van fietsers in Utrecht? De auto, zou je denken. Maar neen: verkeerslichten. Op nummers twee en drie: fietsdrukte en andere fietsers. Het illustreert het probleem waar de stad mee kampt. Utrecht is een van de wereldleiders in fietsbeleid (zie De Gentenaar van gisteren) maar die tienduizenden fietsen veilig door elkaar laten rijden en laten parkeren, is geen eenvoudige klus.

Lot van Hooijdonk is sinds een jaar wethouder van Verkeer en Mobiliteit, voor de partij GroenLinks, de Nederlandse groenen. De Utrechtse tegenhanger van onze Filip Watteeuw, dus. En ze beleeft een gloriejaar: de Ronde van Frankrijk start dit jaar in Utrecht, vlak bij de plek waar de grootste fietsenstalling ter wereld – 12.500 plaatsen – verrijst. Schepen Watteeuw schuift mee aan.

Staat heel Utrecht achter de fiets?

Lot van Hooijdonk: ‘De fiets is uitgegroeid tot een symbool voor onze stad, naast de Domtoren. De fiets zit in het hart van onze identiteit. Winkeliers zijn vaak erg kritisch: ze vinden gestalde fietsen vervuiling. Maar voor de bewoners bepaalt dit volgens mij mee de charme van Utrecht. Het idee is op een heel breed niveau gedeeld.’

‘Tegelijkertijd zie je dat fietsen zo hard groeit, dat in Utrecht de fiets bijna de nieuwe auto is. De fiets was een oplossing voor van alles, maar begint een beetje een probleem te worden. Gewoon omdat ze met zo veel zijn. Dit is ook een studentenstad. Ik hoor vaak dat het meest anarchistische verkeersgedrag zich hier afspeelt. Het schijnt nog erger te zijn dan in Amsterdam.’

Wat voor problemen dan?

Van Hooijdonk: ‘De fiets is een allemansvriend, dacht ik toen ik aan deze job begon. Maar als we nu mooie nieuwe fietsstraten aanleggen, reageren bewoners alsof er een snelweg in hun achtertuin komt. Dat verrast me. Ze verwachten zo’n massa fietsers, met zulke hoge snelheden, dat ze er zenuwachtig van worden. Dat is bijna een gevolg van het succes. Iedereen deelt het fietsidee, maar het groeit zo snel dat we de andere kant zien.’

Klik hier en lees meer in De Gentenaar van vrijdag 24 april 2015.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio