Belgocontrol heeft ontdekt hoe stroom uitviel

Belgocontrol heeft ontdekt hoe stroom uitviel

Foto: Photo News

De problemen bij Belgocontrol zijn woensdag ontstaan tijdens een test op de noodgeneratoren. Dat het net op dat moment gebeurde, 'bewijst net dat we de systemen wél goed onderhouden', zo zei Belgocontrol-woordvoerder Dominique Dehaene woensdagavond.

Wat is er exact gebeurd?

'Terwijl er een test werd uitgevoerd op de noodgeneratoren, is overspanning ontstaan, een plots teveel aan stroom. Daardoor is niet alleen het gewone elektriciteitscircuit uitgevallen, maar konden ook de noodgeneratoren niet opgestart worden omdat de schakelaars beschadigd raakte', zegt Dominiek Dehaene van Belgocontrol.

Hoe uitzonderlijk was dit?

Luchtvaartexpert Luc De Wilde spreekt van een zeer uitzonderlijk voorval. ‘Dit heb ik nooit eerder meegemaakt in mijn hele carrière. In Europa zijn er in het verleden wel pannes geweest, maar dat ging meestal om computerstoringen die snel hersteld konden worden.’ De panne leidt onvermijdelijk tot imagoschade, klinkt het op de luchthaven. Er worden een pak schadeclaims verwacht.

Waarom werkten de noodgeneratoren niet?

Volgens vakbondsman Kurt Callaerts van ACV Transcom heeft het niet functioneren van de noodgeneratoren te maken met besparingen bij de luchtverkeersleiding. ‘Er is te weinig geïnvesteerd en door een personeelstekort zijn de systemen bij Belgocontrol niet goed onderhouden’, klinkt het. Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR), bevoegd voor Belgocontrol, heeft het over een puur operationeel probleem.

‘Noodgeneratoren die niet werken, dat roept alleszins vragen op. Stel je voor dat zoiets in een ziekenhuis zou gebeuren’, zegt luchtvaartexpert Luc De Wilde. In het Brusselse Sint-Lucasziekenhuis verzekert men ons dat de noodgeneratoren daar ‘op zeer regelmatige basis worden gecontroleerd.’

Is er op een bepaald moment enig gevaar geweest voor passagiers?

De problemen hadden betrekking op CANAC 2, het luchtverkeersleidingcentrum in Steenokkerzeel dat het overvliegend vliegverkeer tot 24.500 voet (8.000 meter) beheert. De controletorens van de Belgische luchthavens, die de landende en opstijgende vliegtuigen begeleiden, bleven wel functioneren. 'Maar om veiligheidsredenen hebben we beslist het luchtruim te sluiten', aldus Dehaene. Er was immers geen begeleiding meer mogelijk van de vliegtuigen voor hun landing of na het opstijgen.

Volgens Brussels Airport was er dus nooit enig gevaar voor de passagiers. Geen enkel toestel mocht nog landen of opstijgen. De toestellen die in de lucht hingen, bleven rondjes draaien en werden afgeleid naar buitenlandse luchthavens of werden visueel begeleid. Passagiers die in de lucht hingen, hebben er niets van gemerkt. 

De luchtverkeersleiding van Defensie heeft haar collega's van Belgocontrol woensdagochtend assistentie geboden na de technische panne. 'We hebben samengewerkt met de mensen van Belgocontrol om het luchtruim te deconflicteren, en er bijvoorbeeld voor te zorgen dat vliegtuigen die op dezelfde hoogte vliegen elkaar niet tegenkomen. Onze radar bleef namelijk beeld maken en de luchtverkeersleiding was operationeel', klinkt het bij Defensie.

Kan er sprake zijn van sabotage?

Het is te vroeg om daar op te antwoorden. De politie zal het alleszins onderzoeken. Helemaal uitgesloten kan het uiteraard niet worden. Denk maar aan de sabotage in de kerncentrale Doel 4, vorige zomer. Iemand liet toen met opzet 65.000 liter olie weglopen waardoor de turbines zware schade opliepen. De centrale werd stilgelegd voor reparaties, met een prijskaartje van 30 miljoen euro. Voorlopig is er niets dat op sabotage wijst. Het Brusselse parket of het federaal parket zijn nog geen onderzoek gestart.

Vanaf 14 uur werd het vliegverkeer in het door Belgocontrol gecontroleerde luchtruim weer gedeeltelijk opgestart. Eerst aan 20 procent, en ondertussen is 38 procent capaciteit mogelijk, aldus de Belgocontrol-woordvoerder. Hij wil zich niet uitspreken over het tijdstip wanneer volledige capaciteit opnieuw mogelijk zou zijn.
Het overvliegende luchtverkeer op grote hoogte, dat wordt gecontroleerd door Eurocontrol, ondervond geen hinder van de storing bij Belgocontrol.
 

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees