Ronde van Italië in de ban van nieuw 'motorverhaal'

Ronde van Italië in de ban van nieuw 'motorverhaal'

Foto: Twitter

De Ronde van Italië is in de ban van een nieuw 'motorverhaal'. De fietsen van ritwinnaar Philippe Gilbert (BMC), Ryder Hesjedal (Cannondale-Garmin), roze trui-drager Alberto Contador (Tinkoff-Saxo), Kenny Elissonde (FDJ) en Rinaldo Nocentini (AG2r-La Mondiale) werden na de achttiende etappe in beslag genomen door de UCI voor controle op een verborgen motortje. Het is blijkbaar al de derde keer dat de UCI zo'n controle uitvoert in deze Giro.

De Giro op Sportwereld.be

Hesjedal en Elissonde moesten niet deelnemen aan podiumceremonies, en werden zonder fiets (en zonder manier om bij hun teambussen te raken) achtergelaten. Philippe Gilbert reageerde dan weer verbaasd toen hij te horen kreeg dat zijn fiets tijdens zijn huldiging aan zo'n controle onderworpen was: ‘Is dat zo? Ik wist dat niet’, aldus de Ardennees. ‘De sport is zo geëvolueerd, maar ik heb dat niet nodig, zo’n motortje.’

De tests werden uitgevoerd in een tent naast het podium. De UCI-jury bevestigde in een korte mededeling dat de fietsen werden gecontroleerd om 'zeker te zijn dat er geen verborgen motoren aanwezig waren. We hebben de zadels en de pedaalassen verwijderd om in het frame te kunnen kijken.'

De controle mag geen verrassing heten, nadat de Franse sportkrant L'Equipe gisteren al uitpakte met het opmerkelijke verhaal van de wissel van Alberto Contador. Die kreeg dinsdag op weg naar Aprica een lekke band vlak voor de beklimming van de Mortirolo. Hij kreeg daarop een wiel van ploegmaat Ivan Basso en reed vervolgens de verzamelde concurrentie in de vernieling. Maar L'Equipe stelde zich vragen bij die versie van de feiten: zo waren er geen beelden van de wissel, en meldde de koersradio nooit iets over de lekke band van de roze trui. L'Equipe vond de hele episode 'un Mystère'.

Bovendien had ex-renner Mario Cipollini in een Italiaanse talkshow na de vijfde etappe al zijn twijfels geuit over een fietswissel bij Contador: 'Zoiets voedt alleen maar de twijfels over een illegale motor in zijn fiets.' Wat Contador de sarcastische reactie ontlokte: 'Mijn fiets heeft niet drie, maar wel vijf motoren. Deze hele discussie is gewoon een grap, dit is pure fantasie. Die wissels? Die zijn afhankelijk van het ritverloop: ik kan verschillende tubes en lagers, of soms zelf stijvere wielen gebruiken, maar dat heeft niets te maken met een motor.'

Ploegbaas Oleg Tinkov bewees de lekke band van Contador trouwens met onderstaande foto op Twitter:

De UCI deed in het verleden al vaker controles op 'mechanische doping’ met een scanner, en voerde bijhorende regelgeving in. De roddels over kleine fietsmotortjes verschenen voor het eerst in 2010, maar ondanks verschillende beschuldigingen werd er nooit bewijs van gevonden. Wie betrapt wordt riskeert diskwalificatie, een schorsing van zes maanden en een boete van 20.000 tot 200.000 Zwitserse frank. Bovendien kan een ploeg zware straffen opleggen, zoals een bijkomende schorsing van zes maanden en een boete van 100.000 tot 1 miljoen Zwitserse frank.

Corrigeer