Fit & Gezond

Vermijd een burn-out, stop met multitasken

Vermijd een burn-out, stop met multitasken

We zitten op Facebook terwijl we werken, checken onze mail op restaurant en kijken televisie terwijl we koken. ‘Onze hersenen zijn vandaag een ongeleid projectiel dat naar allerlei hoeken wordt getrokken’, zegt Elke Geraerts, doctor in de psychologie, in De Standaard. ‘Daardoor worden we opgegeten door de waan van de dag. Dat leidt tot nog meer stress omdat we op langere termijn niets gedaan krijgen en ons machteloos voelen.’

Geraerts schreef het boek ‘Mentaal kapitaal’ over de manier waarop onze hersenen in crisis zijn door de technologie en het flexibele werksysteem, waardoor we zelden de rust krijgen die we nodig hebben. In haar boek reikt ze manieren aan om de veerkracht van het brein te vergroten en op die manier het risico op burn-out en depressie te verkleinen. Zo is voldoende slaap belangrijk, maar ook multitasken blijkt een onmogelijke opgave.

‘Er is niets goeds aan multitasken’, zegt Geraerts. ‘Dat voel je niet alleen zelf, het blijkt ook uit onderzoek. Multitaskers zijn veertig procent minder productief, terwijl ze denken dat ze veel meer doen. Je kan de indruk hebben dat je tegelijk telefoneert en autorijdt, maar in werkelijkheid doe je maar een van de twee’. Gevolg: je krijgt niets gedaan en dat maakt ongelukkig. Daarnaast pleit Geraerts ervoor om te leren prioriteiten te stellen en je niet te laten afleiden door kleine taakjes, af en toe tijd te maken om je gedachten te laten afdwalen en soms onbereikbaar te zijn.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees