Het Mobiliteitsplan in detail (1): de Verlorenkost wordt autovrij

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de Verlorenkost wordt autovrij

Foto: archief/fvv

Gent - De Verlorenkost in Gent wordt tegen eind 2016 een autovrij kruispunt. Dat blijkt uit de gedetailleerde plannen die voor de Coupure-wijk zijn uitgewerkt in het Mobiliteitsplan. Het plan verdeelt de stad voor autoverkeer in zeven lobben, die van elkaar afgescheiden worden. Maar de precieze uitwerking is nog volop aan de gang. Wijk per wijk worden de plannen uitgewerkt. De Gentenaar lijst ze de komende weken allemaal op. Vandaag: de Verlorenkost.

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt momenteel druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's zullen niet meer van de ene naar de andere lob kunnen rijden, maar moeten over de R40.

De Stad wil een heleboel doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen en langs de stadsring sturen. Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast. Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel.

Die ingewikkelde puzzel van maatregelen wordt nu wijk per wijk gelegd. Op een reeks infoavonden worden ze voorgesteld aan de bewoners. De overgebleven variaties worden nog verder onderzocht. ‘Voor iedereen de ideale oplossing zullen we niet vinden, maar we willen ze wel zo goed mogelijk benaderen’, zegt het Mobiliteitsbedrijf.

BLAUWE STADSLOB (1): het kruispunt VERLORENKOST

Voor de wijk rondom de Coupure is de Verlorenkost een van de heetste hangijzers. Het kruispunt is niet veilig, auto's mengen er zich met fietsers die ofwel aan volle vaart naar beneden komen gereden ofwel aan volle vaart van de drukke fietsas op Coupure Links komen. Maar het kruispunt wordt een pak rustiger, blijkt uit de detailplannen voor de Coupure. Van de Coupure het centrum inrijden via de Verlorenkost wordt verleden tijd. De verbinding wordt geknipt in alle variaties van het circulatieplan. 

'Het ingaande autoverkeer zal via de Hospitaalbrug de Coupure kruisen, in plaats via de Sint Agnetabrug', zei Filip Watteeuw vorige week na vragen van Gert Robert (N-VA) en Sven Taeldeman (SP.A) in de gemeenteraadscommissie. 'Door de knip in zowel de Coupure Links als in de Verlorenkost zal het kruispunt Agenetabrug – Baertsoenkaai – Verlorenkost autovrij worden.'

Ook de Bijlokekaai en de Baertsoenkaai, de fietsas langs het water aan het Stadsmuseum, worden daardoor ook een pak rustiger. 'Auto's zullen de straat niet meer kunnen gebruiken als in- of uitvalsweg. De invalsroute zal via de Louis Pasteurlaan lopen’, zegt Watteeuw. 'Er zullen dus nauwelijks auto’s zijn in de Baertsoenkaai, want doodlopend. Enkel diegene die echt in deze straat moeten zijn. Ook in de Bijlokekaai zal het verkeer heel beperkt zijn, want ook daar zal er enkel bestemmingsverkeer zijn.'

Voor de exacte inrichting van de Pasteurlaan, vlakbij het kruispunt Verlorenkost liggen er nog twee opties op tafel. De gearceerde gebieden op de twee onderstaande kaarten tonen waar er nog alternatieven besproken worden.

Optie 2

 

Bekijk hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor alle andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de BRABANTDAM wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): TWEEBRUGGENSTAAT en LOUSBERGKAAI worden één richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): de auto moet wijken voor de tram in de BRUSSELSEPOORT
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Het LAURENTPLEIN wordt een stuk autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (13): KOUTER en KOOPHANDELSPLEIN in het voetgangersgebied
Het Mobiliteitsplan in detail (14): auto's weg uit KORTEDAGSTEEG en WALPOORTSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (15): een OVERPOORTSTRAAT zonder auto's
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio