Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de Recolletenbrug

Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de Recolletenbrug

Foto: archief/fvv

Gent - Auto's zullen na de zomer van 2016 niet meer over de Recollettenbrug mogen rijden. Dat blijkt uit het nieuwe circulatieplan voor de wijk, dat momenteel wordt uitgetekend. Een andere prangende vraag ligt nog op tafel: wordt de rijrichting in Onderbergen en in de Oude Houtlei omgekeerd? De beslissing maakt deel uit van het Mobiliteitsplan, dat Gent in het najaar van 2016 zal opdelen in zeven lobben. De Gentenaar lijst de komende weken wijk per wijk de plannen op. Vandaag: de wijk rond Onderbergen.

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt momenteel druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's zullen niet meer van de ene naar de andere lob kunnen rijden, maar moeten over de R40.

De Stad wil een heleboel doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen en langs de stadsring sturen. Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast. Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel.

Die ingewikkelde puzzel van maatregelen nu wijk per wijk gelegd. Op een reeks infoavonden worden ze voorgesteld aan de bewoners. De overgebleven variaties worden nog verder onderzocht. ‘Voor iedereen de ideale oplossing zullen we niet vinden, maar we willen ze wel zo goed mogelijk benaderen’, zegt het Mobiliteitsbedrijf.

BLAUWE STADSLOB (2): de wijk rond de OUDE HOUTLEI

De meest ingrijpende beslissing uit het circulatieplan voor de wijk rond de Oude Houtlei en Onderbergen ligt al vast: auto's zullen de wijk niet meer kunnen bereiken van op de Kouter. Het Koophandelsplein en de Zonnestraat zullen in het nieuwe uitgebreide voetgangersgebied vallen. Doorgaand verkeer zal dus niet meer over de Recollettenbrug mogen rijden. 

Om de wijk bereikbaar te houden, wordt de richting omgekeerd in de Linden- en Recolettenlei. In de Hoogstraat zal ook nog enkel autoverkeer in één richting toegestaan zijn, enkel stadinwaarts.

In de wijk is er wel nog een belangrijke beslissing die nog niet genomen is: over de ontsluiting van de Sint-Michielsparking. Bussen van De Lijn staan vaak in de file als auto’s in de Sint-Michielsstraat staan aan te schuiven om de parking in te rijden. Er liggen drie scenario’s op tafel. In het eerste scenario (bovenstaande kaart) blijft de situatie in de Sint-Michielsstraat hetzelfde en blijft de parking Sint-Michiels bereikbaar langs twee richtingen.

Een tweede variatie (onderstaande kaart) maakt van de Poel een éénrichtingsstraat en stuurt het verkeer via de Oude Houtlei, de Gebroeders Vandeveldestraat en Onderbergen naar de parking. De Sint-Michielsstraat wordt ook enkele richting voor auto's, zodat er geen rij auto's meer kan staan aanschuiven. Dat zou de hinder voor het openbaar vervoer moeten verminderen.

Een derde scenario is de rijrichting in Onderbergen én in de Oude Houtlei omdraaien zodat bestuurders vanuit de Sint-Michielsstraat die voor een volle parking komen te staan, kunnen doorrijden via Onderbergen. Door de rijrichting in de Oude Houtlei ook om te draaien, is de parking ook bereikbaar voor automobilisten die vanuit de Recolletenlei komen. Alle drie de variaties worden de komende maanden nog onderzocht.

 

Bekijk de komende weken hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor de andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de Brabantdam wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): de Tweebruggenstraat wordt enkele richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): Laurentplein en Bisdomkaai worden voetgangersgebied
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Eén rijrichting in Brusselsepoortstraat?
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio