Het Mobiliteitsplan in detail (3): op Coupure Links enkel auto's van bewoners

Het Mobiliteitsplan in detail (3): op Coupure Links enkel auto's van bewoners

Foto: archief/Fietsbult

Gent - Enkel nog auto's van bewoners op Coupure Links, de drukste fietsas van Gent. En geen mogelijkheid tot een doorgang meer. Dat moet de realiteit worden op de Coupure na de zomer van 2016, als de rijrichting in een stuk van de straat wordt omgekeerd. Dat blijkt uit het circulatieplan voor de wijk, dat op dit moment volop uitgetekend wordt. Ook voor de andere wijken zijn de detailplannen uit het Mobiliteitsplan nog in opmaak. De Gentenaar lijst ze de komende weken wijk per wijk op. Vandaag: de Coupurewijk.

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt momenteel druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's zullen niet meer van de ene naar de andere lob kunnen rijden, maar moeten over de R40.

De Stad wil een heleboel doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen en langs de stadsring sturen. Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast. Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel.

Die ingewikkelde puzzel van maatregelen nu wijk per wijk gelegd. Op een reeks infoavonden worden ze voorgesteld aan de bewoners. De overgebleven variaties worden nog verder onderzocht. ‘Voor iedereen de ideale oplossing zullen we niet vinden, maar we willen ze wel zo goed mogelijk benaderen’, zegt het Mobiliteitsbedrijf.

BLAUWE STADSLOB (3): de wijk rond de COUPURE

Voor de Coupure Links, de drukste fietsas van Gent, liggen de belangrijkste ingrepen vast in het nieuwe circulatieplan voor de blauwe lob. De Coupure Links wordt 'geknipt' ter hoogte van de Ekkergemstraat, wat een heel deel van het doorgaan autoverkeer uit de fietsas moet halen. Er wordt niet letterlijk geknipt met paaltjes, maar door de rijrichting om te draaien in het stuk tussen de Nieuwewandeling en de Ekkergemstraat, en in de Ekkergemstraat zelf. Daardoor is door Coupure Rechts rijden fysiek onmogelijk.

Zo moet al het verkeer dat van de Rozemarijnbrug de Coupure op rijdt, én dat van Nieuwe Wandeling de straat in zal rijden de Ekkergemstraat in. Auto's kunnen zo niet naar een andere 'lob' rijden, maar wel opnieuw op de R40 geraken. Het idee is dat enkel bewoners die er echt moeten zijn, nog de straat in rijden. Ook Coupure Rechts inrijden van aan het kruispunt met de Nieuwewandeling zal niet meer kunnen, omdat in een klein stukje van de straat de rijrichting omgedraaid zal worden.

Ook het andere stuk van Coupure Links, richting Verlorenkost, wordt aangepast: de rijrichting wordt omgedraaid tussen de Bijlokestraat en de Rozemarijnbrug zodat auto's niet meer richting Verlorenkost kunnen rijden. Aan de aansluiting met de Verlorenkost wordt een autovrij kruispunt ingelegd. Voor dit stuk van de wijk liggen er geen andere scenario's meer op tafel.

Speciaal voor fietsers staan er op de Coupure Links ook nog twee belangrijke ingrepen op de planning, los van het Mobiliteitsplan: een onderdoorgang aan de Rozemarijnbrug en een onderdoorgang aan het kruispunt met de Nieuwewandeling.

Bekijk de komende weken hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor de andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de Brabantdam wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): de Tweebruggenstraat wordt enkele richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): Laurentplein en Bisdomkaai worden voetgangersgebied
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Eén rijrichting in Brusselsepoortstraat?
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio