Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende Burgstraat

Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende Burgstraat

Foto: dvh

Gent - Na de zomer van 2016 zal de Burgstraat in Gent voor auto's geen in- en uitvalsweg meer zijn, maar een lokale straat. Wie naar het Gravensteen rijdt, botst vlak voor het Veerleplein op het nieuwe voetgangersgebied. Wegrijden kan enkel langs het Gewad, dwars door het Prinsenhof. Dat blijkt uit het circulatieplan voor de wijk, dat momenteel nog volop uitgetekend wordt. Wijk per wijk worden de detailplannen uit het Mobiliteitsplan uitgewerkt. De Gentenaar lijst ze de komende weken allemaal op. Vandaag: de Burgstraat en het Prinsenhof.

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt momenteel druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's zullen niet meer van de ene naar de andere lob kunnen rijden, maar moeten over de R40. De Stad wil een heleboel doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen en langs de stadsring sturen.

Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast.

Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel. Die ingewikkelde puzzel van maatregelen wordt nu wijk per wijk gelegd. Op een reeks infoavonden worden ze voorgesteld aan de bewoners. De overgebleven variaties worden nog verder onderzocht. ‘Voor iedereen de ideale oplossing zullen we niet vinden, maar we willen ze wel zo goed mogelijk benaderen’, zegt het Mobiliteitsbedrijf.

BLAUWE STADSLOB (4): het PRINSENHOF en de BURGSTRAAT

Voor het vierde en laatste deel van de blauwe stadslob situeren de zwaarste ingrepen zich rond de aansluiting van de Burgstraat en het Veerleplein en in het Prinsenhof. Omdat de Burgstraat na de zomer van 2016 botst op de grenzen van de nieuwe voetgangerszone aan het Veerleplein en de Jan Breydelstraat, is de enige uitweg daar de verschrikkelijke kasseien van het Gewad. In die straat wordt de rijrichting omgedraaid in de richting van het Prinsenhof, zodat auto's nog weg geraken (zie onderstaande kaart).

De beslissing over het Gewad is vastgelegd in het nieuwe circulatieplan. Er zijn geen andere scenario's. Enkel over de ontsluiting via de Abrahamstraat en Bonifantenstraat is er nog discussie: er wordt nog onderzocht of de rijrichting aangepast moet worden of niet (zie onderstaande kaart). Ook de rijrichting in de Peperstraat staat nog ter discussie (zie bovenstaande en onderstaande kaart).

Aan het noorden van het Prinsenhof liggen er wel nog enkele scenario's op tafel. Om verkeer tussen de blauwe lob en de aansluitende bruine lob onmogelijk te maken wordt er gedacht aan een knip van het Sint-Antoniusbrugje (tussen Bachtenwalle en de Sint-Antoniuskaai), maar ook een enkele richting op het brugje behoort tot de mogelijkheden. Alle vier de onderstaande scenario's worden de komende maanden nog onderzocht.

OPTIE 1 en 2

OPTIE 3 en 4

Bekijk de komende weken hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor alle andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de Brabantdam wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): de Tweebruggenstraat wordt enkele richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): Laurentplein en Bisdomkaai worden voetgangersgebied
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Eén rijrichting in Brusselsepoortstraat?
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio