Het Mobiliteitsplan in detail (5): de Ottogracht wordt geknipt

Het Mobiliteitsplan in detail (5): de Ottogracht wordt geknipt

Foto: Stad Gent/De Gentenaar

Gent - Door de Ottogracht rijden wordt na de zomer van 2016 onmogelijk, behalve voor wie in de buurt moet zijn. De straat wordt geknipt, tussen het kruispunt van de Baudelostraat en het Beverhoutplein. Dat blijkt uit het nieuwe circulatieplan voor de wijk, een onderdeel van het grotere Mobiliteitsplan. Wijk per wijk worden de detailplannen uitgewerkt. De Gentenaar lijst ze de komende weken allemaal op. Vandaag: de wijk rond de Ottogracht.

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's kunnen niet meer van de ene naar de andere lob, maar moeten over de R40. Zo wil de Stad doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen.

Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast. Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel. Die ingewikkelde puzzel van maatregelen wordt nu wijk per wijk gelegd.

BRUINE STADSLOB (1): de wijk rond de OTTOGRACHT

In de wijken Sluizeken en Minnemeers is de belangrijkste ingreep het doorknippen van de Ottogracht. De straat krijgt een barrière tussen de Baudelostraat en het Beverhoutplein (zie onderstaande kaart). Een omweggetje maken over het Beverhoutplein zelf wordt ook onmogelijk. Zo zullen auto’s kunnen niet meer van de rotonde aan Sint-Jacobs de Ottogracht in kunnen rijden of andersom. Bussen van De Lijn zullen wel nog door de straat kunnen rijden.

Belangrijk is dat de parking Vrijdagmarkt langs alle richtingen bereikbaar blijft. Maar doorgaand verkeer zal dus niet meer langs de Ottogracht kunnen rijden. Daarmee wordt een drukke route door de binnenstad afgesneden. Het idee is dat auto's die naar de richting van de Keizer Karelstraat willen rijden, langs de R40 moeten. En dus langs Dampoort.

Bewoners reageren voorzichtig tevreden. De Ottogracht is nu een drukke autostraat, waar het elke dag druk is. Verschillende bewoners maken zich wel zorgen. 'Het is niet omdat ik in de bruine stadslob woon, dat mijn leven zich niet afspeelt buiten die wijk', was een veel gehoorde opmerking op een infoavond voor de wijk twee weken geleden. Er wordt gevraagd of bewoners niet alsnog door het geknipte stuk zouden mogen rijden. Maar het is nog niet beslist of de knip zal uitgevoerd worden met paaltjes of met slimme camera’s met nummerplaatherkenning.

In de wijk wordt ook de Baudelokaai, naast het Baudelopark, dood­lopend omdat het park wordt uitgebreid tot aan het water. Het park krijgt de komende jaren een complete make-over: het wordt groter en groener. Er komt gras met tot aan de zitranden aan het water, nieuwe paden en bomen aan de toegangen, een strook met bloeiende kruiden en een woonerf in de Baudelostraat. De Baudelokaai wordt geknipt en opgeslokt in het groen.

Bekijk de komende weken hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor alle andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de Brabantdam wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): de Tweebruggenstraat wordt enkele richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): Laurentplein en Bisdomkaai worden voetgangersgebied
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Eén rijrichting in Brusselsepoortstraat?
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio