Het Mobiliteitsplan in detail (6): auto's weg aan Gravensteen, de Kraanlei en Oudburg

Het Mobiliteitsplan in detail (6): auto's weg aan Gravensteen, de Kraanlei en Oudburg

Foto: Stad Gent/De Gentenaar

Gent - Auto's die rond het Gravensteen of door Oudburg rijden: het is binnenkort verleden tijd. Na de zomer van 2016 wordt de hele omgeving voetgangersgebied: alles tussen de Rekelingebrug, het Veerleplein, de Kraanlei en Oudburg wordt autovrij, samen met het Patershol. Dat blijkt uit het nieuwe circulatieplan voor de wijk, een onderdeel van het grotere Mobiliteitsplan. De Gentenaar lijst de komende weken wijk per wijk de plannen op. Vandaag: de wijk rond het Gravensteen.

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's kunnen niet meer van de ene naar de andere lob, maar moeten over de R40. Zo wil de Stad doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen.

Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast. Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel. Die ingewikkelde puzzel van maatregelen wordt nu wijk per wijk gelegd.

BRUINE STADSLOB (2): de wijk rond het GRAVENSTEEN en het PATERSHOL

Alle straten rond het Gravensteen worden in het circulatieplan autovrij. Het volledige gebied tussen de Rekelingebrug, het Veerleplein, de Kraanlei en Oudburg wordt voetgangersgebied, samen met het Patershol. Noch via de Geldmunt, noch via de Burgstraat zullen er nog auto's tot aan het Veerlepleintje kunnen rijden. Daardoor loopt de Burgstraat ook dood. Auto’s kunnen er alleen nog weg langs het Gewad.

Trams en bussen mogen wel nog door. Maar de volledige as van de Kraanlei tot Oudburg wordt voetgangersgebied en verboden terrein voor auto's. De parkeerplaatsen zullen er ook verdwijnen. Ook de Geldmunt wordt doodlopend en autovrij. De Lange Steenstraat sluit alleen nog aan op de Sint-Margrietstraat en het AZ Sint-Lucas. 

Het circulatieplan voor de hele wijk werd door bewoners onthaald op heel wat scepsis. Door stabiliteitsproblemen met de Rekelingebrug was het gebied de voorbije maanden al even afgesloten voor auto's, wat voor moeilijke situaties zorgde. Maar veel alternatieven laat het Mobiliteitsplan niet meer toe. Een groep handelaars in Ouburg is alvast enthousiast. Ze vroegen vorige week aan de Stad om in hun straat nu al voetgangersgebied in te voeren, en niet pas na de zomer van 2016.

'Vóór de werken was vooral de kleinhandel hier bang om veel klanten te verliezen omdat auto’s de straat niet meer in konden’, zeggen de handelaars. ‘Maar tijdens de werken zagen we dat er nauwelijks een invloed was op ons inkomen. Wel was de straat veel leefbaarder voor de bewoners. Geen trillingen meer, en aangenaam om te wandelen. Een echte boulevard. En dat willen we graag zo houden.’

Bekijk de komende weken hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor alle andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de Brabantdam wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): de Tweebruggenstraat wordt enkele richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): Laurentplein en Bisdomkaai worden voetgangersgebied
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Eén rijrichting in Brusselsepoortstraat?
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio