Het Mobiliteitsplan in detail (7): de Academiestraat blijft (misschien) éénrichting

Het Mobiliteitsplan in detail (7): de Academiestraat blijft (misschien) éénrichting

Foto: Stad Gent/De Gentenaar

Gent - Blijft de Academiestraat een éénrichtingsstraat zoals ze nu al enkele maanden is? Volgens het nieuwe circulatieplan voor de wijk rond het Sint-Lucasziekenhuis wel. Het ‘tijdelijke’ eenrichtingsverkeer dat er nu heerst, zou na de zomer van 2016 permanent worden ingevoerd, maar er is nog discussie. De circulatieplannen worden momenteel wijk per wijk uitgetekend. De Gentenaar lijst ze de komende weken allemaal op. Vandaag: de wijk rond de Academiestraat.

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's kunnen niet meer van de ene naar de andere lob, maar moeten over de R40. Zo wil de Stad doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen.

Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast. Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel. Die ingewikkelde puzzel van maatregelen wordt nu wijk per wijk gelegd.

BRUINE STADSLOB (3): de wijk rond de ACADEMIESTRAAT

In de wijk rond het Sint-Lucasziekenhuis is de Academiestraat het hete hangijzer uit het nieuwe circulatieplan. Volgens het circulatieplan dat twee weken geleden werd voorgesteld wil het stadsbestuur het ‘tijdelijke’ eenrichtingsverkeer dat nu al enkele maanden is ingevoerd in de Academiestraat, na de zomer van 2016 permanent invoeren. Ook de aanpalende Sint-Margrietstraat krijgt eenrichtingsverkeer, naar het AZ Sint-Lucas.

De situatie maakt heel wat automobilisten nu al woedend. Maar het Mobiliteitsbedrijf wil vermijden dat doorgaande auto’s nog via de Academiestraat het Prinsenhof in kunnen. Op expliciete vraag van bewoners wordt er nog één alternatief onderzocht: de Academiestraat in twee richtingen blijven toestaan, maar de brug tussen de Academiestraat en het Prinsenhof knippen.
 

Om verkeer tussen de blauwe lob en de aansluitende bruine lob onmogelijk te maken wordt er in het circulatieplan ook gedacht over een knip van het Sint-Antoniusbrugje (tussen Bachtenwalle en de Sint-Antoniuskaai). Maar ook een enkele richting op het brugje behoort tot de mogelijkheden. Alle vier de onderstaande scenario's worden de komende maanden nog onderzocht.

OPTIE 1 en 2

OPTIE 3 en 4

Bekijk de komende weken hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor alle andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de Brabantdam wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): de Tweebruggenstraat wordt enkele richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): Laurentplein en Bisdomkaai worden voetgangersgebied
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Eén rijrichting in Brusselsepoortstraat?
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio