Het Mobiliteitsplan in detail (8): Ham doorknippen om sluipverkeer uit te schakelen

Foto: Stad Gent/De Gentenaar

Gent - Via de Ham naar de Dampoort of de Steendam rijden: in het najaar van 2016 wordt het onmogelijk. De Ham wordt doorgeknipt, vlak bij de aansluiting op de Sint-Jorisbrug. Alleen zorgt dat voor boze inwoners, en ligt er een druk beleverd bedrijf. Dat blijkt uit het circulatieplan voor de wijk, een onderdeel van het grotere Mobiliteitsplan. Wijk per wijk worden de plannen momenteel uitgetekend. De Gentenaar lijst ze de komende weken allemaal op. Vandaag: de wijk rond de Ham.

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's kunnen niet meer van de ene naar de andere lob, maar moeten over de R40. Zo wil de Stad doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen.

Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast. Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel. Die ingewikkelde puzzel van maatregelen wordt nu wijk per wijk gelegd.

BRUINE STADSLOB (4): de wijk rond de HAM

In de wijk Ham is vooral het doorknippen van de Ham de ingrijpende beslissing uit het circulatieplan. De weg wordt doorgeknipt, vlak bij de aansluiting op de Sint-Jorisbrug. Zo wordt een sluipweg naar de Dampoort afgesloten. Andersom zal wie van de Dampoort komt, nog de Steendam in kunnen, maar de Ham niet meer. Om een sluipweg via de Warandestraat te vermijden, wordt daar de rijrichting omgedraaid. Wie van de bruine wijk naar het stadscentrum of de Macharius-wijk wil rijden, zal na de zomer van 2016 langs de Dampoort of de R40 moeten.

Bewoners van de wijk kaartten aan dat ze alleen langs het Stapelplein weg zullen kunnen en vragen de knip te verschuiven. Bovendien ligt in de Ham een groot bedrijf, waar vrachtwagens moeten kunnen geraken. Het Mobiliteitsbedrijf probeert een oplossing te bedenken. ‘De Verapazbrug zou tegeb 2018 ook al wat verlichting moeten brengen in de wijk’, klonk het op een infovergadering over de plannen twee weken geleden.

Bekijk de komende weken hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor alle andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de Brabantdam wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): de Tweebruggenstraat wordt enkele richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): Laurentplein en Bisdomkaai worden voetgangersgebied
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Eén rijrichting in Brusselsepoortstraat?
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio