Het Mobiliteitsplan in detail (10): Tweebruggenstraat en Lousbergkaai worden één richting

Het Mobiliteitsplan in detail (10): Tweebruggenstraat en Lousbergkaai worden één richting

Foto: Frederiek Vande Velde

Gent - De Nieuwebosstraat, de Tweebruggenstraat, de Lousbergkaai en de Van Eyckstraat worden volgend jaar éénrichtingsstraten. Dat staat in het nieuwe circulatieplan voor de wijk, een onderdeel van het grotere Mobiliteitsplan van Stad Gent. De Gentenaar stelt de plannen wijk per wijk voor. Vandaag deel 10: de wijk rond Sint-Anna

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's kunnen niet meer van de ene naar de andere lob, maar moeten over de R40. Zo wil de Stad doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen.

Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast. Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel. Die ingewikkelde puzzel van maatregelen wordt nu wijk per wijk gelegd en voorgesteld aan de bewoners.

GROENE STADSLOB (2): de wijk rond SINT-ANNA

In het circulatieplan voor de wijk rond het Sint-Annaplein zijn vooral de aanpassingen in de Lousbergkaai, de Nieuwebosstraat en Tweebruggenstraat van belang. De twee laatste straten vormen vandaag een drukke route om via het Sint-Annaplein de stad uit te rijden naar Dampoort en een straat waar twee scholen gevestigd zijn.

Door in de Nieuwebosstraat en de Tweebruggenstraat enkel nog staduitwaarts verkeer toe te laten verdwijnt een doorsteekroute en wordt de weg vrijgemaakt voor de nieuwe tramlijn 7. Die zal van het Sint-Pietersstation over de Zuid naar Dampoort lopen en gaat via Sint-Anna de Tweebruggenstraat door. Dubbelrichtingsverkeer én een tram zou in de redelijk smalle straten met een scherpe bocht van negentig graden voor opstoppingen zorgen. De bocht zal voor de lange trams van De Lijn overigens geen probleem zijn, gaf de vervoersmaatschappij eerder al aan.

Ook de Lousbergskaai tussen Kasteellaan en zwembad Van Eyck wordt door het nieuwe circulatieplan een enkele richting. Auto's zullen enkel nog richting Portus Ganda kunnen rijden. De straat wordt aanzien als een invalsweg naar de groene stadslob en naar parking Reep. Auto's die de groene stadslob uit willen rijden, worden verplicht om langs de Keizer Karelstraat en de Kasteellaan te rijden. 

Ook de Van Eyckstraat wordt enkele richting, om te vermijden dat auto's Sint-Anna kunnen omzeilen langs de Visserij, een drukke fietsas. En Sint-Anna krijgt er door het in tweeën knippen van de Brabantdam een nieuwe aftakking bij, zij het slechts tot in de groene wijk. Een verbinding naar het Laurentplein of de Vlaanderenstraat is niet mogelijk.

Aan de aansluiting met de Lange Violettestraat verandert er niets. Maar omdat de Brusselsepoortstraat in het verlengde van de Lange Violettestraat normaal gezien ook éénrichting wordt - enkel stadinwaarts - verdwijnt de link met de Brusselsesteenweg.

Bekijk de komende weken hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor alle andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de BRABANTDAM wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): TWEEBRUGGENSTAAT en LOUSBERGKAAI worden één richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): de auto moet wijken voor de tram in de BRUSSELSEPOORT
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Laurentplein en Bisdomkaai worden voetgangersgebied
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio