Het Mobiliteitsplan in detail (9): de Brabantdam wordt in tweeën geknipt

Het Mobiliteitsplan in detail (9): de Brabantdam wordt in tweeën geknipt

Foto: Stad Gent/De Gentenaar

Gent - Door de Brabantdam rijden verandert na de zomer van 2016 grondig. De straat wordt geknipt ter hoogte van het Lippensplein, in het midden van de Brabantdam. Daardoor wordt de verbinding van het Laurentplein naar Sint-Anna onmogelijk voor auto's. Dat blijkt uit het nieuwe circulatieplan voor de wijk, een onderdeel van het grotere Mobiliteitsplan. De plannen worden momenteel wijk per wijk uitgetekend. De Gentenaar lijst ze allemaal op: vandaag de Brabantdam.

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt momenteel druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's kunnen niet meer van de ene naar de andere lob, maar moeten over de R40. Zo wil de Stad doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen.

Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast. Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel. Die ingewikkelde puzzel van maatregelen wordt nu wijk per wijk gelegd.

GROENE STADSLOB (1): de wijk rond de BRABANTDAM

In de groene stadslob is het knippen van de Brabantdam een van de ingrijpendste beslissingen. Ter hoogte van het Hippoliet Lippensplein wordt de Brabantdam geknipt. Het wordt daardoor onmogelijk om van de gele stadslob naar de groene te rijden. Vanaf het Laurentplein zullen auto's niet meer naar het Sint-Annaplein kunnen rijden. Om de wijk bereikbaar te houden wordt in het eerste deel van de Brabantdam, tussen het Sint-Annaplein en het Hippoliet Lippensplein, de rijrichting omgedraaid.

Voor de situatie in de Schepenenvijverstraat liggen nog drie scenario’s op tafel: de rijrichting houden zoals ze nu is, of de richting omdraaien, in de hele straat of in een stuk van de straat. Het Mobiliteitsbedrijf overweegt de rijrichting te veranderen, omdat zo een einde gemaakt kan worden aan het rondjesrijden langs de prostitutieramen. En het zou ineens ook een sluipweg van de Keizer Karelstraat naar de Kuiperskaai richting autosnelwegen afsluiten.

 

Bekijk de komende weken hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor alle andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de Brabantdam wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): de Tweebruggenstraat wordt enkele richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): Laurentplein en Bisdomkaai worden voetgangersgebied
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Eén rijrichting in Brusselsepoortstraat?
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio