Het Mobiliteitsplan in detail (11): in de Brusselsepoort moet de auto wijken voor de tram

Het Mobiliteitsplan in detail (11): in de Brusselsepoort moet de auto wijken voor de tram

Foto: fvv

Gent - Langs de Brusselsepoortstraat de stadsring op rijden wordt onmogelijk na de zomer van 2016. Zo staat het in het nieuwe circulatieplan voor de wijk. Ook doorsteken langs de Frère Orbanlaan wordt onmogelijk. De plannen zijn een onderdeel van het nieuwe Mobiliteitsplan van Gent, dat volgend jaar ingevoerd zou worden. De Gentenaar stelt de plannen wijk per wijk voor. Vandaag deel 11: de wijk rond de Brusselsepoort.

Het circulatieplan voor Gent centrum, het meest ingrijpende deel van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen), wordt deze maanden druk uitgetekend. De grote lijnen liggen vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's kunnen niet meer van de ene naar de andere lob, maar moeten over de R40. Zo wil de Stad doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen.

Een batterij aan ingrepen (paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied...) moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken van de ene stadslob naar de andere te rijden. De zwaarste ingrepen, zoals het knippen van straten, liggen vast. Maar voor de andere ingrepen liggen er vaak nog twee of meer variaties op tafel. Die ingewikkelde puzzel van maatregelen wordt nu wijk per wijk gelegd.

GROENE STADSLOB (3): de wijk rond de BRUSSELSEPOORT

In de groene stadslob zijn de ingrijpendste beslissingen het doorknippen van de Brabantdam en de wijzingingen rondom Sint-Anna. Maar ook in de wijk rond de Brusselsepoort liggen er ingrijpende plannen op tafel. In het circulatieplan voor de wijk - dat eind juni aan de bewoners werd voorgesteld - wordt de Brusselsepoortstraat omgevormd tot een éénrichtingsstraat.

Auto’s zullen enkel nog van onder het Keizerviaduct of via de Brusselsesteenweg de straat in kunnen. De omgekeerde beweging wordt onmogelijk. Met het plan wil schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) doorgaand verkeer weghalen van de as Lange Violettestraat, Sint-Anna en Keizer Karelstraat. Bovendien krijgt de tram vrij spel om staduitwaarts in eigen bedding te kunnen rijden, wat een vlotte doorstroming verzekert. 

Ook de Frère-Orbanlaan wordt aangepast. In het laatste stukje van de verbinding met de Sint-Lievenspoort zou de richting omgedraaid worden, opnieuw om doorgaand verkeer onmogelijk te maken. Door de ingreep verdwijnt ook een doorsteekje langs de Okapistraat naar de Callierlaan en Olifantstraat. Het principe van het Mobiliteitsplan - verkeer tussen twee stadslobben vermijden - wordt zo nageleefd.

Buurtbewoners zijn niet gelukkig omdat ze vrezen dat het veel kalmer zal worden in de Brusselsepoortstraat en veel drukker in de Sint-Lievenspoortstraat. Ze betreuren ook dat de verbinding met de Brusselsesteenweg verdwijnt. Bovendien hekelen ze dat door het ingrijpen in de Frère-Orbanlaan de enige uitweg uit de wijk de Sint-Lievenspoortstraat wordt, via een aansluiting op de stadsring die niet erg vlot loopt. 

Voor de Frère-Orbanlaan liggen er nog enkele scenario's op tafel. Het mobiliteitsbedrijf bekijkt ook of er nog oplossingen mogelijk zijn voor de bezwaren van de bewoners en handelaars rondom de Brusselsepoortstraat en de Sint-Lievenspoort.

Bekijk hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor alle andere wijken van Gent

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de BRABANTDAM wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): TWEEBRUGGENSTAAT en LOUSBERGKAAI worden één richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): de auto moet wijken voor de tram in de BRUSSELSEPOORT
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Laurentplein en Bisdomkaai worden voetgangersgebied
...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio