Fit & Gezond

Hoe raak je in slaap tijdens warme zomernachten?

Hoe raak je in slaap tijdens warme zomernachten?

Foto: rr

Als de temperatuur in de zomer vlot naar de 30 graden klimt, koelt het 's nachts ook bijzonder weinig af. Als we het veel te warm hebben in onze slaapkamer, lukt het moelijker om in slaap te raken. Professor Johan Verbraecken van het slaapcentrum van het UZA geeft ons enkele tips.

Belangrijk om te weten

De slaapkamertemperatuur bedraagt optimaal 16 tot 18° C om goed in te slapen, 18° C of hoger om goed door te slapen en 20 tot 24° om echt diep te slapen. We slapen dieper bij 24 dan bij 18°. Tijdens een warme zomer slapen we dus moeilijker in, maar slapen we ook dieper. Elk nadeel heeft dus ook z'n voordeel.

Houd je slaapkamer koel

We moeten er dus voor zorgen dat ook tijdens een hittegolf onze slaapkamer zo koel mogelijk is. Houd de ramen en de gordijnen overdag gesloten en zet van zodra de zon onder is de ramen en deuren open. Een energieverslindende en milieuonvriendelijke airco is dus hemaal niet nodig: laat de frissere avondwind je kamer afkoelen.

Verhuis je bed naar koelere oorden

Maar soms blaast de avondwind nog steeds even heet als een haardroger. Het kan dan helpen om een luchtmatras of een veldbedje op de koelste plaats in je huis te zetten: de kelder. Als je het daar niet gezellig vindt, kan een gang zonder raam ook soelaas bieden

Neem een koude douche

Heethoofden moeten afkoelen. De beste manier hiertoe is meteen ook de meest eenvoudige: neem een koude douche voor het slapengaan. Je poriën zullen hierdoor vernauwen en zo wordt je lichaam minder gevoelig voor buitentemperaturen.

Probeer een voetbadje

Je voeten en enkels zijn ideale temperatuurregelaars. Je vind er heel wat aders vlak onder de huid, waardoor je er de temperatuur van je bloed en dus ook van je hele lichaam kan beïnvloeden. Dompel je voeten dus even in een koud badje met water voor je in bed duikt. Het kan ook helpen om een voetbadje naast je bed te zetten, voor een beetje extra verfrissing tijdens een hete nacht.

Lig niet te warm

Gebruik geen dekens die zelf warmte afgeven: een simpel katoenen laken volstaat. Helemaal open en bloot op bed gaan liggen is ook geen goed idee: je moet beschermd zijn tegen koelere temperaturen 's nachts. Van oververhit naar onderkoeld gaan is ook niet goed voor je gezondheid.

Drink geen alcohol en vermijd koffie

Hoewel het belangrijk is om goed ontspannen te zijn voor je gaat slapen, is een glas wijn op een terrasje niet het beste middel daartoe. Door alcohol gaan je bloedvaten openzetten, waardoor je lichaam gevoeliger is voor omgevingsfactoren. Ook koffie is geen goed idee. Tijdens warme dagen voelen we ons moe en sloom en dan kan een shot caffeïne helpen om ons alerter te houden. Maar onderzoek toont aan dat zelfs een paar kopjes in de voormiddag de nachtrust kunnen verstoren.

Hartpatiënten: opgelet

Mensen die lijden aan een hartfalen of een chronische bronchitis slapen best niet liggend. Hun ademhaling verloopt dan moeilijker, waardoor ze het sneller benauwd kunnen krijgen. Tijdens hete zomernachten is dat zeker zo, dus een paar extra kussens als ondersteuning is dan dubbel zo hard aangeraden.

Corrigeer