‘Te veel postbodes rijden links, te snel en op voetpad’

‘Te veel postbodes rijden links, te snel en op voetpad’

Archiefbeeld. Foto: put

De ombudsdienst voor de postsector trekt aan de alarmbel over het rijgedrag van de postbodes. Links rijden, snelheidsovertredingen en rijden op voet- en fietspaden zijn de meest voorkomende klachten. De ombudsdienst kreeg naar eigen zeggen vorig jaar een groot aantal foto’s en filmpjes van verontwaardigde buurtbewoners. In totaal kreeg de ombudsdienst 13 procent meer klachten dan vorig jaar. Die gingen vooral over bpost.

De ombudsdienst voor de postsector maakt van het rijgedrag van de postbodes in zijn jaarverslag 2014 één van de aandachtspunten. 'Waar dit aanvankelijk vooral ging over uitreikers van kranten, merken we dat er ook steeds meer klachten over overtredingen bij de uitreiking van pakjes en brieven zijn en dat ze driester worden', luidt het.

'De afgelopen jaren is bij de organisatie van de uitreiking ingezet op efficiëntie. Dit mag echter niet ten koste gaan van de veiligheid', waarschuwt de ombudsdienst, die ook klachten over beschadigingen kreeg. 'Het gaat concreet om schadegevallen aan brievenbussen, gevels, opritten, voertuigen, grasbermen en voortuinen die veroorzaakt worden door de auto of (brom)fiets van de postbode.'

Bpost was niet meteen bereikbaar voor commentaar, maar in het jaarverslag staat dat het bedrijf de ombudsdienst ervan verzekerd heeft zich bewust te zijn van de problematiek. 'Er werd daarom een project opgestart dat niet alleen alles in kaart brengt, maar dat ook actief de mensen op het terrein meer bewust wil maken en responsabiliseren.'

13 procent meer klachten

De Ombudsdienst voor de postsector heeft vorig jaar 13 procent meer klachten ontvangen. Het waren er 15.349, zo blijkt uit het jaarverslag van de dienst. In 2013 was nog een daling van het aantal klachten met 19 procent genoteerd.

De meeste klachten (13.839) gingen over bpost, gevolgd door Mondial Relay (374) en TBC Post (105). Bpost is uiteraard veel groter dan zijn concurrenten. Ombudsvrouw Truus Lostrie heeft niet meteen een verklaring voor het hogere aantal klachten. ‘Het is niet door een specifiek probleem’, zegt ze.

Bij bpost zegt woordvoerder Fred Lens dat zijn bedrijf vorig jaar een daling van het aantal klachten met 15 procent heeft genoteerd. Meestal richten mensen zich eerst met hun klacht tot het bedrijf, en als dat niets oplevert gaat ze naar de ombudsdienst. Lens merkt nog op dat de klantentevredenheid bij bpost al vier jaar stijgt.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees