Geen vijf kilogram bijkomen tijdens de Gentse Feesten? Volg deze tips

Geen vijf kilogram bijkomen tijdens de Gentse Feesten? Volg deze tips

Foto: -

Gent - Elke dag zes pintjes en na tien dagen Gentse Feesten weeg je een kilo meer. Met een overdaad aan alcohol en vettig eten zijn de Gentse Feesten een aanslag op de lijn. Niet dat we iemands plezier willen vergallen, maar voor wie het wil horen, heeft diëtiste Lotte De Clercq toch een handvol tips. ‘Als je tien dagen kunt feesten zonder bij te komen, zeg ik: chapeau!’

‘Hoe moeten we ’t aanpakken?’ Het is een vraag die diëtiste Lotte De Clercq in haar praktijk dezer dagen voortdurend hoort. ‘Mensen weten nu al dat de Feesten weer een grote uitdaging worden. Het is ook zeer moeilijk om aan de verleidingen te weerstaan. Want drinken en vettig eten zijn er onlosmakelijk mee verbonden.’

Eerst de realiteit: een halve kilo vet bijkomen doet de gemiddelde persoon door 3.500 calorieën meer te eten dan normaal. Die extra calorieën kunnen gespreid zijn over verschillende dagen. Feest je elke dag, dan is 350 extra calorieën per dag al genoeg om na de Feesten een pondje meer te wegen. En 350, daar ben je snel. Drie pintjes per dag volstaan. Met elke dag een hamburger zit je er al over. Laat staan dat je die twee combineert - voor wie het echt wil weten: dat geeft 890 extra calorieën per dag, goed voor 1,2 à 1,3 kilo na tien dagen bij een gemiddelde persoon.

Dikmakers

Alcohol is de grote boosdoener. De Clercq:‘Met eten kun je nog wat spelen. Door een gezonde maaltijd met veel groenten te nemen voor je vertrekt. Met alcohol kan dat niet. Het zijn pure nutteloze calorieën.’ Uitkijken wat je drinkt kan helpen. Pils, witte wijn en cava vallen relatief gezien nog mee. Zwaardere bieren, jenever, cocktails (gin-tonic!) en Irish coffee zijn veel grotere dikmakers. (zie kader) ‘Maar elke dag drinken heeft bijna altijd gevolgen.’, zegt De Clercq.

Denken dat je met lichaamsbeweging kunt compenseren, is ook ijdele hoop. Of het zou van de sport overdag moeten komen. Met stevig doorwandelen – maar wie doet dat tijdens de Feesten? – verbrand je 272 calorieën per uur. Intensief dansen is goed voor 322 calorieën per uur. ‘Dat zou je dus al erg lang moeten volhouden’, zegt De Clercq. ‘En als je van het dansen dorst krijgt, geen nieuw pintje nemen.’ 

Geen vijf kilogram bijkomen tijdens de Gentse Feesten? Volg deze tips
° Kies het beste van het slechtste: toch niet beter een cava in plaats van die cocktail? En moet na acht pinten die Irish coffee echt?
° Probeer af te wisselen. Tussen de pintjes door toch een watertje overwegen?
° Vermijd de kleine, onschuldig ogende extraatjes zoals een jenevertje tussendoor.
° Eet een stevige gezonde maaltijd voor je vertrekt. Weinig eten ‘om wat reserve te hebben’ compenseer je geheid met nog meer calorieën. Op de Feesten vind je ook moeilijk een hap die vult en nog vrij gezond blijft.
° Om door te hebben wat je echt verzet op een avond, tel eens je eenheden alcohol.
° Sla (af en toe) een dag feesten over.
° Onderhandel met jezelf: ik at gisteren frietjes, dus wacht ik met die hamburger niet beter tot morgen?
° Probeer je bewust te zijn van het volgende mechanisme: als je veel drinkt, vallen je grenzen weg. Gevolg: je gaat nog meer drinken. Door de alcohol en het lange wakker blijven krijg je ook de behoefte om iets (vettigs) te eten.
° Besef dat een kater aanzet tot ongezond eten de volgende dag.
° Pik na de feesten zo snel mogelijk je normale eetpatroon weer op, inclusief sport.
° Maar ook: vergeet niet te genieten van je zondes!
 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio