Phara de Aguirre haalt uit naar Ryanair

Phara de Aguirre haalt uit naar Ryanair

Foto: Bart Dewaele/AFP

VRT-gezicht Phara de Aguirre keerde op 15 juli met een vlucht van Ryanair vanuit Rome terug naar België. Sindsdien wacht ze op haar bagage. En op een seintje van de luchtvaartmaatschappij. Ze overweegt nu om samen met een vriendin, die een paar dagen later haar bagage verloor, een klacht in te dienen tegen de Ierse luchtvaartmaatschappij.

De presentatrice haalde in een post op Facebook zwaar uit naar de vliegtuigmaatschappij. ‘Ja, ik ben behoorlijk boos. Omdat ik er maar niet in slaag om iemand aan de lijn te krijgen bij Ryanair en omdat mijn mails onbeantwoord blijven. Zo ga je niet met je klanten om’, zegt de VRT-journaliste wanneer we haar bellen.

Phara keerde op 15 juli uit Rome terug. ‘Ik moest mijn handbagage afgeven bij het instappen omdat er te weinig plaats was in de opbergruimten boven de passagierszetels. Dus ging mijn handbagage mee in het ruim van het vliegtuig. Bij aankomst in Zaventem bleek mijn tas echter verdwenen. We zijn nu een maand later en ik heb ze nog steeds niet terug.’

Ook vriendin is kwaad

Bij Swissport, op Zaventem, hebben ze moeite gedaan om haar spullen terug te vinden, maar zonder resultaat. ‘Over Ryanair, met wie ik vloog, ben ik minder te spreken. Drie keer vulde ik op de website een aangifte in. Met alle mogelijke details. Zonder gevolg. Telefoneren naar Ryanair om te vragen of ze al iets weten over mijn bagage lukt niet’, zegt ze.

En ze staat niet alleen. Ook Els Crauwels, medewerkster aan de Universiteit Antwerpen en goede kennis van Phara, is kwaad op Ryanair.

‘Ik vertrok op 17 juli naar Mallorca maar kwam er zonder bagage aan. Tot op vandaag weet ik niet waar mijn koffer naartoe is. Net als Phara slaag ik er maar niet in om met iemand bij Ryanair in contact te komen. Ik heb intussen wel een mailtje gekregen dat mijn bagage als verloren wordt beschouwd en ze hebben mijn bankgegevens gevraagd. Maar hoeveel ze mij gaan vergoeden, weet ik niet. Aankoopbewijzen, zoals ze vragen, die heb ik niet meer’, zegt Els Crauwels.

Ze onderzoekt nu of ze samen met Phara de Aguirre een klacht kan indienen tegen Ryanair.

Ryanair reageert

Bij de luchtvaartmaatschappij geven ze geen commentaar over persoonlijke dossiers en zegt men al het nodige te doen om zoek geraakte koffers terug te vinden.

Audrey Legaigneur, die als sales & marketing deputy manager voor Belgium vanuit Morocco (Frankrijk) werkt, wijst er vooral op dat wanneer iemand met Ryanair vliegt, de kans veel kleiner is dat bagage verloren wordt dan wanneer u voor een andere luchtvaartmaatschappij kiest. ‘Uit onderzoek bij 450 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd bleek dat gemiddeld 6,96 bagagestukken per 1.000 reizigers verloren gingen of niet op tijd ter bestemming geraakten. Bij Ryanair is dat 0,36 per 1.000’, zegt Legaigneur.

Recordaantal bagage verloren

Volgens reisbijstandsorganisatie Touring bereikte het aantal oproepen in verband met verloren of gestolen bagage dit jaar een nieuw record.

‘Sedert 2011, in vijf jaar tijd dus, zien we tijdens de eerste zes weken van de zomervakantie een stijging van liefst 73 procent, van 234 naar 405 meldingen. In vergelijking met vorig jaar zien we een stijging van 11 procent (van 366 naar 405). Diefstal is goed voor gemiddeld 48 procent. De rest wordt kwijtgeraakt in hotels, luchthavens of onderweg.’

Touring roept reizigers dan ook op de bagage duidelijk de labelen en zoveel mogelijk contactgegevens achter te laten op en in de bagage. Zo is het gemakkelijker om zoek geraakte koffers terug te vinden.

Wat moet je doen?

Wanneer uw bagage niet meegereisd is, zegt Simon November van Test-Aankoop, moet u een ‘Property Irregularity Report’ invullen, waardoor een onderzoek naar uw vermiste bagage wordt opgestart. Bent u op vakantie zonder valies, verstrekt de luchtvaartmaatschappij u meestal een kit met het allernoodzakelijkste (tandenborstel, toiletgerei …). Anders moet u die spullen zelf kopen. Blijf daarbij redelijk en bewaar de aankoopbewijzen. De luchtvaartmaatschappij zal u dan op basis daarvan vergoeden. Neem daarna geregeld contact op met de luchtvaartmaatschappij om op de hoogte te worden gehouden van het onderzoek.

‘Wanneer de bagage na 21 dagen nog niet is opgedoken, gaat men ervan uit dat ze verloren is en heeft u recht op een schadevergoeding’, zegt Test-Aankoop.

Er is een maximale schadevergoeding vastgelegd, die neerkomt op ongeveer 1 150 euro. Vaak zal men u wel vragen om aankoopbewijzen voor te leggen, wat uiteraard niet evident is. Maar bij de meeste grote maatschappijen mag u rekenen op een correcte oplossing.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees