Vreemde huisregel in het restaurant van Piet Huysentruyt

Vreemde huisregel in het restaurant van Piet Huysentruyt

Foto: pdw

Het restaurant Likoké van Piet Huysentruyt heeft intussen één Michelinster. Maar klant is in het Franse dorpje Les Vans niét koning. Piet heeft een vreemde huisregel opgelegd: klanten mogen niet naar het toilet als er een gang wordt geserveerd.

Dag Allemaal tekende de ervaring van een ontevreden klant op. Benny en zijn echtgenote Ingrid hadden lang uitgekeken naar hun etentje bij Piet op 5 augustus, maar keerden ontevreden en ontgoocheld terug. ‘Het eten vond ik niet zo speciaal, maar ieder heeft zijn smaak en daar gaat het mij niet om. Wat mij stoorde, is hoe Piet in z’n zaak staat en de manier waarop hij met z’n klanten omgaat. Blijkbaar heeft hij z’n personeel opgedragen om iedereen tegen te houden die naar het toilet wil wanneer er een schotel zal worden geserveerd. Tot twee keer toe heeft iemand Ingrid en mij terug naar onze tafel gestuurd. Toen ik protesteerde, lieten ze me weten dat dit op bevel van Piet was. ’

‘Uiteindelijk kwam Piet uit z’n keuken om me duidelijk te maken dat ik met m’n klachten alleen bij hem terecht kon, behoorlijk aanvallend eigenlijk. ‘De gerechten worden optimaal bereid en moeten ook zo geserveerd worden’, verklaarde hij. Daar kan ik nog begrip voor opbrengen, maar de manier waaróp zeg! Ik stelde voor dat hij z’n gasten vooraf misschien kan laten weten dat er een gang zit aan te komen, maar dat kon niet volgens hem. Wat volgde heb ik echter nog nooit meegemaakt: Piet ging afkoelen op z’n terras, hij was duidelijk aangedaan. Niet veel later is hij op z’n motor gesprongen, midden in de service liet hij zijn personeel en zijn zaak in de steek.’

Piet zelf wilde niet reageren op het voorval, maar Dag Allemaal legde het voorval wel voor aan collega-sterrenchefs. 'Compleet not done’, laat tweesterrenchef Stéphane Buyens van Le Fox weten. ‘Zoiets doe je misschien met scholieren, maar niet in een klassezaak. Je moet toch opletten dat het ego van de chef geen al te grote proporties aanneemt. Uiteindelijk zijn we er toch vooral om de klanten een plezier te doen, niet andersom.’ Ook Viki Geunes van tweesterrenrestaurant ’t Zilte zal niet ingrijpen zoals Piet doet. ‘Bij ons past de keuken zich aan de klant aan. En ja, dat betekent soms dat we een gerecht een tweede keer moeten bereiden. Maar we kunnen toch niet verwachten dat de klant onze toestemming komt vragen om naar het toilet te gaan?’

Corrigeer

RECENT NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees