Vakantie

Dit zijn de slechtste vliegtuigmaatschappijen ter wereld

Dit zijn de slechtste vliegtuigmaatschappijen ter wereld

Foto: Shutterstock

Het Noord-Koreaanse Koryo Air is voor het vierde jaar op rij verkozen tot de slechtste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Dat blijkt uit de stemming van Skytrax, een Brits bureau dat verschillende aspecten onderzoekt in de publieke luchtvaart. Ook Ryanair scoort slecht.

Het is de enige luchtvaartmaatschappij dat door het bureau slechts één ster op vijf krijgt. De slechte score is volgens de stemmers onder meer te wijten aan de vloot uit het Sovjettijdperk, slechte veiligheidsgordels en een twijfelachtige veiligheid.

Daarna volgen een reeks vliegtuigmaatschappijen die van de mensen die de enquête invulden twee sterren kregen. Een van de maatschappijen in deze lijst is het Ierse Ryanair, dat wel eens niet in de smaak valt wegens onbeleefd personeel.

De tweeëntwintig slechtste luchtvaartmaatschappijen ter wereld volgens het aantal gekregen sterren. De redenen waarom deze slecht scoren varieert sterk van persoon tot persoon die hun stemgedrag verantwoordden.

1 ster

Koryo Air, Noord-Korea
Reden: over het algemeen barslecht.

2 sterren

Bahamasair, Bahamas
Reden: over het algemeen een slechte dienstverlening aan boord.

Biman Bangladesh, Bangladesh
Reden: het inchecken verloopt chaotisch.

Bulgaria Air, Bulgarije
Reden: het personeel negeert de passagiers.

China United Airlines, China
Reden: het inchecken verloopt rumoerig en de toiletten zijn vuil.

Cubana Airlines, Cuba
Reden: er loopt veel in het honderd en de passagiers worden nauwelijks tot niet geholpen.

Iran Air, Iran
Reden: er is geen alcohol te verkrijgen aan boord

Lion Air, Indonesië
Reden: de plaatsen zijn soms dubbel geboekt

Mahan Air, Iran
Reden: deze maatschappij kreeg maar twee sterren, maar mag binnenkort een upgrade verwachten. Steeds meer stemmers beginnen de dienstverlening en de kwaliteit van het eten te appreciëren.

Nepal Airlines, Nepal
Reden: te weinig beenruimte

Onur Air, Turkije
Reden: oncomfortabele zitjes en geen gratis water.

Pegasus Airlines, Turkije
Reden: overdreven vertragingen

Rossiya Airlines, Rusland
Reden: maaltijden zijn de ergste die je in de lucht kan krijgen.

Ryanair, Ierland
Reden: onvriendelijk personeel

SmartWings, Tsjechische Republiek
Reden: oncomfortabele zitjes en bot personeel.

Spirit Airlines, Verenigde Staten
Reden: personeel geeft je alleen maar meer stress.

Sudan Airways, Soedan
Reden: onverzorgd en onbekwaam personeel.

Syrianair, Syrië
Reden: het personeel rookt in het vliegtuig en delen sigaretten uit aan klanten.

Tajik Air, Tajikistan
Reden: het vliegtuig stonk.

Turkmenistan Airlines, Turkmenistan
Reden: het personeel kan niet lachen.

Ukraine International Airlines, Tsjechische Republiek
Reden: het was op de luchthaven lang rijden naar het toestel, dat vol Russische tekens stond.

Yemenia, Jemen
Reden: versleten interieur.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees