Verhuizen? Bpost wil echt àlles van je weten

Verhuizen? Bpost wil echt àlles van je weten

Foto: BELGA

Wie gaat verhuizen en automatisch zijn post wil laten doorsturen door bpost, moet op de aanvraag niet enkel zijn nieuw adres doorgeven. Integendeel: je moet je door meer dan tien pagina’s worstelen met vragen over verzekeringen, je IKEA-family-kaart of zelfs je steun aan Artsen zonder Grenzen. De Privacycommissie is een onderzoek gestart omdat ze vermoedt dat bpost met de gegevens aan ‘directe marketing’ doet zonder de klanten daarvan te verwittigen.

In het verleden was het eenvoudig. Ging je verhuizen, dan kon je maar beter goede afspraak maken met de koper van je huis, zodat hij je post eventueel kon nabezorgen. Van een echte dienst die je brieven doorstuurde naar je nieuwe adres, was er nog geen sprake. Dus ontwikkelde bpost ‘de verhuisdienst’, die ervoor zorgt dat je briefwisseling samen met jou naar je nieuwe woonst trekt.

Bent u al klant bij Bofrost?

Toch vindt de Privacycommissie de service niet helemaal koosjer. Op de website waar je de verhuisdienst kan activeren, moeten klanten immers een rist aan gegevens achterlaten. Niet alleen je logische coördinaten zoals oud/nieuw adres of je naam, maar ook persoonlijkere zaken. ‘Gaat u wonen in een huis of appartement? Bent u eigenaar of huurder? Verhuizen alle bewoners van het vorige adres mee naar het nieuwe adres? Wat is uw nationaliteit, uw identiteitskaartnummer, emailadres, uw gsm-nummer?’: bpost wordt wel heel persoonlijk in de vragenlijst.

Volgens bpost is de informatie nodig om mensen goed te kunnen informeren als er toch brieven verloren gaan, maar daar is de Privacycommissie nog niet zo zeker van. Zeker niet als je de volgende pagina’s op het formulier ziet. Bpost vraagt je immers of je wil dat het huidige leveranciers verwittigt over je nakende verhuizing. Een greep uit het aanbod: winkels Delhaize/Colruyt/Ikea, verzekeraars P&V of Ethias, diepvriesketen Bofrost of zelfs de water- en teledistributiediensten. Allemaal leveranciers die maar al te graag je gegevens in hun adressenbestand willen, zodat ze je kunnen informeren over hun nieuwe promoties.

‘Enkel bedoeld om databank aan te vullen’

‘Terwijl je nog steeds alle officiële instanties zoals een elektriciteitsleverancier zelf op de hoogte zal moeten brengen van je verhuizing. De service die bpost aanbiedt lijkt voor de klant heel aantrekkelijk, maar is eigenlijk alleen bedoeld om de database met gegevens aan te vullen’, aldus Stefan Verschuere van de Privacycommissie in de kranten van Sudpresse.

Volgens bpost zelf is er geen vuiltje aan de lucht. ‘Het gaat hier om het éventueel verwerken van gegevens, op voorwaarde dat de gebruiker daarmee akkoord gaat. De formulieren zijn geanalyseerd door onze juristen en zijn volledig conform de wetgeving. Wij leggen simpelweg de link tussen de leveranciers en de potentiële klanten’, verklaart woordvoerder Fred Lens van bpost. Hij vindt overigens dat het op de formulieren voldoende duidelijk is dat de gegevens kunnen doorgespeeld worden aan derden. ‘Maar wij zijn gevoelig voor opmerkingen van de Privacycommissie en zullen met veel plezier aanpassingen doen aan de formulieren, mocht dat nodig zijn’, aldus Lens nog.

De Privacycommissie behandelt de zaak op 25 november.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees