Mode

Tien vragen over de kledingcollectie van Jeroen Meus

Jeroen Meus en zijn twee honden Foto: JBC

Op zaterdag 26 september ligt de eerste collectie van Jeroen Meus voor JBC in de rekken. De tv-kok en Ann Claes, gedelegeerd bestuurder van de Belgische modeketen, stelden ze voor in het hoofdkantoor van het bedrijf in Houthalen-Helchteren. 'De collectie is stoer, mannelijk en knipoogt naar de outfits die je vaak ziet in Texas', zegt Meus.

Hoe begin je aan zo’n eigen collectie?
‘Voor onze allereerste meeting had ik verschillende lievelingsstukken van mij mee gebracht en van daaruit zijn we vertrokken. Voor alle duidelijkheid: ik ben niet in de weer geweest met naald en draad, maar ik heb wel mijn eigen input gegeven. Zo mocht ik de onder meer stoffen kiezen. Het eindresultaat is sober maar tegelijk stoer en mannelijk en knipoogt naar de outfits die je vaak ziet in Texas. Ook hemden met ruitjes, die me typeren, maken deel uit van de 13-delige collectie’.

Hoe heb je je eigenheid erin gelegd?
‘De jeansjas met wollen kraag is mijn lievelingsstuk uit de collectie. Ik had bijna dezelfde in mijn jeugdjaren en heb die heel lang gedragen. En nu heb ik er terug een. Daarnaast heb ik er ook mijn humoristische kantjes in kunnen verwerken. Aan de riem hangt een sleutelhanger met een pollepel die verwijst naar mijn leven als kok. Daarin zit een jeton waarmee je een karretje kan lenen in de supermarkt. Ik vind het zelf heel handig om bij te hebben als ik naar de winkel ga met mijn zoon op mijn arm. In de jassen en broeken staan ook citaten die verwijzen naar de keuken.’

Heb je raakvlakken ontdekt tussen koken en kleren ontwerpen?
‘Jazeker: je begint als het ware steeds met ruwe ingrediënten of stoffen en moet naar iets toe werken. Deze collectie kan je vergelijken met het klaarmaken van een gangenmenu.’

Hoe verliep de samenwerking met JBC?

'Er was een heel goede wisselwerking. Al vanaf de eerste ontmoeting was er een klik met de mensen bij JBC'. 'Hij is sympathiek, spontaan, een familieman en een bom aan energie. Allemaal eigenschappen die goed aansluiten bij het DNA van ons bedrijf. Bovendien zet het nog een keertje ons Belgisch karakter in de verf', zegt Ann Claes, gedelegeerd bestuurder van JBC.

Wat was het moeilijkste tijdens het ontwerpproces?
‘Het niet doen. Daarmee bedoel ik dat het een uitdaging was om de collectie sober te houden en te voorkomen dat het niet te veel werd. Daardoor kan je de ontwerpen makkelijk met elkaar combineren. Ik moet ook zeggen dat ik bescheiden en een underdog ben: ik heb tijdens het ontwerpproces heel veel bijgeleerd van anderen.’

Je bent een jonge papa, welk stuk uit de collectie vind je het best passen in de garderobe van vaders?
‘Er zit een leuke en praktische cardigan bij waarin je je heel comfortabel voelt en die mooi combineert met een jeans.’

Wat is je grootste fashion faux-pas?
‘Ik schaam me voor niets wat ik ooit heb gedragen. Ik ben ervan overtuigd dat elke periode gepaard gaat met een stijl. Vroeger was ik heel alternatief - een new waver. Ik liep vaak in het zwart. Vandaag draag ik nog graag hoodies.’

Ga je zelf graag kleren shoppen?
‘Tegenwoordig doet mijn vrouw dat meer in mijn plaats. Ik ben mezelf goed bewust van de trends en volg de mode. Ik vind het belangrijk om goed voor de dag te komen. Het mooiste compliment dat je kan krijgen is dat je mooi gekleed bent!’

Hoe ga je reageren als je iemand op straat ziet in je kleren?
‘Ela, geef mijn vest terug!’ (lacht). Nee, ik ga vooral heel trots zijn. Het is leuk om je naam in een stuk te zien staan. Op zaterdag durf ik wel niet gaan kijken hoe het eraan toe gaan in de winkels en wat mensen ervan vinden, maar ik ben wel heel benieuwd.’

Om nog even terug te keren naar de keuken: smaakt dit naar meer?
‘Ik vond het alvast heel leuk om te doen. On verra.’


De eerste collectie van Jeroen Meus voor JBC is vanaf zaterdag 26 september verkrijgbaar in de JBC-winkels en via de website vanaf 19,90 euro. Wie zaterdag langsgaat in de winkel, krijgt er naar aanleiding van Dag van de Klant een extraatje bij in de vorm van een cupcake met cappuccinosmaak van Jeroen Meus. 

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees