Test bewijst: lawaai E17-viaduct kan 10 decibel omlaag

Test bewijst: lawaai E17-viaduct kan 10 decibel omlaag

Bij het volgende onderhoud van het viaduct kan een laag asfalt bij de voegen worden weggeschraapt. Foto: fvv

Gent -

Uit tests van het Vlaams Gewest blijkt dat de lawaaihinder – het ‘kedoenk kedoenk’ – op het E17-viaduct gevoelig naar beneden kan. ‘We zullen die aanpassingen doen bij het onderhoud van het viaduct in 2020’, klinkt het bij Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).

Het gedaver dat de voegen van het E17-viaduct veroorzaken, is zo bekend en kenmerkend dat zelfs de actiegroep het in zijn naam opnam: ViaduKaduk. De groep vraagt al enige tijd een oplossing voor het lawaai, en wil het op termijn zelfs zien verdwijnen.

Uit het antwoord dat minister Weyts gaf op een vraag van Joris Vandenbroucke, SP.A-fractieleider in het Vlaams Parlement, blijkt dat het Gewest werkt aan een oplossing voor de geluidshinder. ‘Er hebben tests plaatsgevonden om te meten wat de gevolgen zijn van rijweguitvlakking en van een gelijmde voegovergang. Daarbij werd met microfoons het lawaai gemeten’, zegt Weyts. De tests vonden eind vorig jaar plaats. ‘De gelijmde voegovergang bleek nauwelijks invloed te hebben op het lawaai. Dat ligt anders bij de rijweguitvlakking. Daarbij wordt asfalt geleidelijk weggeschraapt tot bij de voeg, om zo de schok minder groot te maken.’

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio