Horeca Vlaanderen lanceert campagne tegen voedselverlies

Horeca Vlaanderen lanceert campagne tegen voedselverlies

Foto: put

Beroepsvereniging Horeca Vlaanderen wil het voedselverlies terugdringen en start daarom de campagne ‘No Food To Waste’. Het project en de horende nieuwe website werden woensdag voorgesteld in het sterrenrestaurant Hertog-Jan in Zedelgem. Gastheer en topchef Gert De Mangeleer neemt samen met Luc Declerck en Tom Le Clef het peterschap op.

‘Een derde van al het geproduceerde voedsel op de wereld gaat verloren. In Vlaanderen gaat dat om 2,3 miljoen ton’, opent afgevaardigd bestuurder Danny Van Assche. ‘In de horeca blijft het voedselverlies beperkt tot 8 procent. Daarmee doen we het beter dan het Europees gemiddelde van 14 procent, maar we willen het nog verder terugdringen.’

Coalitie van 54 bedrijven

Horeca Vlaanderen engageerde zich onlangs in de ‘voedselverliescoalitie’ waar reeds 54 bedrijven meewerken om het voedselverlies tegen 2025 met 30 procent te verminderen. ‘Wij zijn de eerste partner die nu met een concreet initiatief komen’, aldus Van Assche.

De beroepsvereniging lanceert www.nofoodtowaste.be waar alle chefs zich kunnen inschrijven en waarmee ze zich engageren om bewust om te gaan met voedsel. Dat kan aan de hand van een checklist die op de website staat. Gert De Mangeleer wil alvast het goede voorbeeld geven. ‘Wij staan voor duurzaam ondernemen. We maken gebruik van eigen producten en gaan langs bij lokale producenten. Zo zorgen we voor dagverse producten en een korteketen’, aldus De Mangeleer.

Composthoop

‘We willen ook het volledige product gebruiken, tot er niets van overschiet. Dat daagt ons ook uit om creatief om te gaan met onze producten. Als er toch nog afval overblijft, verwerken we dat in onze composthoop.’

Chefs die zich engageren kunnen het ‘Chefs Charter’ ondertekenen, worden beloond met publiciteit op de website en mogen het engagementscharter ophangen in de zaak.

Corrigeer

NIEUWS