‘Aanval op dieselwagen grenst aan groteske’

‘Aanval op dieselwagen grenst aan groteske’

Foto: AFP

De problematiek rond de sjoemelsoftware bij het Duitse autoconcern Volkswagen is voor sommigen de gelegenheid om de autobranche in zijn geheel in diskrediet te brengen. Dat is volstrekt onaanvaardbaar, hekelt automobielfederatie Febiac vrijdag, zonder die problematiek te willen minimaliseren.

Febiac benadrukt ‘de zeer belangrijke vooruitgang die verbrandingsmotoren de voorbije jaren hebben doorgemaakt’. Maar de sector heeft ook bedenkingen bij ‘de veralgemeende aanval’ op dieselwagens: die grenst soms aan ‘het groteske’, klinkt het. ‘Dieselvoertuigen dragen in belangrijke mate bij tot het halen van de doelstellingen wat betreft het verminderen van de CO2-uitstoot. Het gelijkschakelen van de emissielimieten wat betreft fijnstof, plaatst benzine - en dieselmotoren sinds kort op gelijke hoogte; en SCR-katalysatoren die op Euro-6 voertuigen te vinden zijn, pakken de uitstoot van stikstofoxides aan.’

‘Vooruitgang niet fnuiken’

Niets laat volgens Febiac bovendien vermoeden dat het einde van de vooruitgang op dat vlak bereikt is. ‘We mogen deze vooruitgang niet fnuiken. Het is voor Febiac bovendien onaanvaardbaar dat van deze storm in autoland misbruik wordt gemaakt om noodzakelijke infrastructuurprojecten een halt toe te roepen. De meest efficiënte manier om brandstofverbruik en emissies snel, doeltreffend en voor álle voertuigen - en niet enkel de nieuwste - te beperken, is een kwaliteitsvolle infrastructuur en vlotter verkeer.’

Febiac is dan ook ‘bijzonder tevreden over de serene standvastigheid die de regeringen in dit land de voorbije dagen hebben getoond’. ‘De fouten die gemaakt werden, zijn absoluut geen reden om de inspanningen van de ganse sector te miskennen.’

'Stop verkoop 'foute' VW's'

Consumentenorganisaties uit 31 Europese landen eisen nog dat het Volkswagen-concern onmiddellijk moet stoppen met de verkoop en distributie van auto's die zijn uitgerust met uitstootverbloemende software. Dat  vrijdag in een brief aan de nieuwe Volkswagen-baas Matthias Müller.

Volkswagen moet verder volledig open zijn over welke merken en types het gaat, eisen de consumentenclubs waaronder Test-Aankoop. Een terughaalactie moet volledig worden betaald door het Duitse concern, waarbij auto-eigenaren grondig moeten worden geïnformeerd, zo staat in de brief.

Als blijkt dat de voertuigen na de terughaalactie meer brandstof verbruiken of minder waard zijn geworden, dan willen de consumentenorganisaties dat Volkswagen de eigenaren compenseert. Eventuele rechtszaken zou Volkswagen 'constructief' tegemoet moeten treden.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees