Nederlands personeel Albert Heijn krijgt Zwarte Piet-handleiding

Nederlands personeel Albert Heijn krijgt Zwarte Piet-handleiding

Foto: AP

De Nederlandse medewerkers van supermarktketen Albert Heijn hebben een handleiding gekregen over hoe om te gaan met discussie rondom Zwarte Piet. Dat meldt het Nederlandse nieuwsagentschap ANP. In de Vlaamse winkels werd het ‘Pietenprotocol’ niet verspreid.

Wat te doen als er in de Albert Heijn-winkel een discussie tussen klanten dreigt te escaleren over Zwarte Piet? Blijf rustig en verwittig onmiddellijk de beveiliging, klinkt het in een van de tips die Albert Heijn-medewerkers krijgen. Ga zelf niet in discussie met voor- of tegenstanders van Zwarte Piet, is er nog een, meldt De Telegraaf.

Er zijn bij Albert Heijn ook strenge regels voor het uitbeelden van Zwarte Piet in de winkel. ‘Let op dat dit geen karikatuur is, maar een leuke, enthousiaste, hedendaagse Piet’, staat er nog in het document dat bedoeld is voor medewerkers.

In Vlaanderen is het document niet rondgestuurd ‘omdat de traditie rondom het kinderfeest van Sinterklaas in Vlaanderen enigszins verschilt met de Nederlandse context, en dat geldt ook voor de discussie over Zwarte Piet’, zegt Sally Herygers, woordvoerster van Albert Heijn België.

Assortiment

De handleiding bouwt voort op de briefing die Albert Heijn op 1 oktober al rondstuurde naar zijn personeel naar aanleiding van het verschijnen van het Sinterklaasassortiment later die week op de winkelvloer.

‘Als leverancier van Sinterklaasplezier vindt Albert Heijn dat schoen zetten, pakjesavond, samen liedjes zingen en typische Sinterklaaslekkernijen bij dit kinderfeest centraal moeten staan’, klonk het toen in de dienstnota. ‘Zwarte Piet is - hoe je het wendt of keert - onderdeel van deze Sinterklaascultuur en je treft ‘m daarom in verschillende verschijningsvormen bij ons aan.’ ‘Uiteraard kan er ook gekozen worden voor producten zonder de afbeelding van Piet. Er is voor ieder wat wils.’

’Dat culturele gebruiken rondom het geliefde Sinterklaasfeest ook kwetsend kunnen zijn, vinden we oprecht vervelend’, aldus Albert Heijn Nederland. ‘Want ondanks ons motto - ‘Iedereen is welkom bij Albert Heijn’ - kunnen we het nu helaas niet voor iedereen goed doen. Zoals je van ‘een goede buur’ mag verwachten, houden we uiteraard, waar mogelijk, rekening met lokale voorkeuren’, zo besloot de brief aan de medewerkers.

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees