Supermarkten voeren reclame voor sterkedranken nu accijnsverhoging eraan komt

Stormloop op sterke drank door accijnsverhoging

Stormloop op sterke drank door accijnsverhoging

Klanten slaan nog snel sterkedrank in, voor die op 1 november duurder wordt. Foto: kds

“Wees sneller dan de ­accijnzen en koop voor 1 november nog aan scherpe prijzen.” Met die slogan roept supermarktketen Spar iedereen op om nog snel sterkedrank te gaan kopen, vóór de prijzen fors stijgen. De winkels zien intussen effectief een stormloop.

Nog negen dagen hebt u, en dan wordt een fles sterkedrank een pak duurder . Om het gat in de begroting te vullen, besliste de regering om accijnzen op alcohol te laten stijgen. Voor een fles sterkedrank komt daar zelfs 2,6 euro extra bij.

De maatregel gaat in op 1 november, en dat is eraan te merken. Want in tal van winkels stellen ze de laatste dagen een stormloop op sterkedrank vast, nu ze nog niet zo duur is.

“Momenteel verkopen wij tot dertig procent meer sterkedrank”, zegt Roel Dekelver van Delhaize. Ook Carrefour, Lidl en de Federatie van Belgische Drankenhandelaars (FEBED) zien sinds kort “een opvallende meerverkoop”.

En die meerverkoop zal de volgende dagen alleen maar toenemen, denken ze. “De feestdagen komen eraan”, zegt Dekelver. “Vanaf november stijgt de verkoop van sterke dranken tradi­tioneel. Nu vervroegen klanten gewoon hun aankopen een maand. Sterke drank vervalt toch niet, redeneren ze.”

Corrigeer

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees