Mode

Bekende modejournaliste klaagt druk op ontwerpers aan

Bekende modejournaliste klaagt druk op ontwerpers aan

Foto: *

Suzy Menkes is een bekende naam in de modewereld: ze heeft de grootste ontwerpers met hun voornaam in haar telefoon zitten en haar scherpe pen wordt vaak gevreesd. In een artikel voor de website van Vogue klaagt ze de enorme druk op de creatieve directeurs aan de top van modehuizen aan. De aanleiding is -uiteraard- het vertrek van Raf Simons bij Dior.

Menkes begint haar stuk 'Why Fashion is Crashing' met een anekdote die haar zorgen baarde. Ze was op een beurs voor moderne kunst en stuurde een sms naar Raf Simons omdat ze had verwacht dat hij er ook zou zijn, gezien zijn grote passie voor kunst. "Ik mis het echt, maar het schema is te strak met een show in december. Vreselijke agenda", had hij geantwoord.

"Geen tijd om één dag van Parijs naar Londen te gaan, om inspiratie op te doen bij de kunst waarin hij zoveel interesse heeft?", vroeg Menkes zich af. "Is het echt zo ver gekomen met de ontwerpers? Net als de vogel in de gouden kooi hebben creatievelingen bij grote modehuizen alles: assistenten, chauffeurs, vliegtuigtickets in eerste klasse, een elegant huis en beroemde klanten. Alles, behalve tijd".

Ontwerpers van grote modehuizen worden geacht zes collecties per jaar te tekenen: twee keer prêt-a-porter, twee couturecollecties en tussenin nog een cruise- en een resortcollectie."Iedereen in het wereldje kent mensen die op het randje leven en gebruiken om de dagen, die altijd weer nachten worden, door te komen", schrijft Menkes, die Alexander McQueen en John Galliano als de bekendste voorbeelden aanhaalt. "Ontwerpers, van nature gevoelige, emotionele en artistieke mensen, moeten te veel doen. Veel te veel".

 

Verslindende sociale media

"De situatie is niet veel beter voor inkopers en redacteurs, die ook volgens dit helse schema moeten werken. Mensen praten over 'fast fashion' alsof het alleen H&M en Uniqlo zijn, maar het zijn ook Bergdorf Goodman en Bon Marché (luxewarenhuizen in New York en Parijs, red). Er worden constant nieuwe lijnen gelanceerd, de rest wordt afgeprijsd. Er zijn de social media, de verslindende eisen van Twitter, Instagram, SnapChat en Facebook, die tijd vragen, de ontwerpers moeten vechten om aandacht en links met beroemdheden. En wie hier het hardst onder lijdt, zijn de creatievelingen, die het hart en de ziel van deze industrie zijn. Zonder hen is er geen mode, alleen een echo van ideeën".

"Uitendelijk mag de modewereld Raf Simons bedanken voor zijn statement. Om weg te wandelen met opgeheven hoofd en zijn leven terug te eisen. Maar iemand moet in zijn voetsporen treden bij Dior. We noemen dit de 'draaimolen' van de modewereld, maar die visie wordt steeds duisterder. Wie is de volgende die in de leeuwekuil gegooid wordt?"

 

 

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees