Vliegtuig liep al "aanzienlijke schade" op bij eerdere crash

"Vliegtuig is in de lucht uit elkaar gerukt"

Het Russische passagiersvliegtuig dat zaterdag neerstortte in de Sinaï-woestijn, brak al in de lucht in stukken. Dat meldt de directeur van het Russische intergouvernementaal luchtvaartcomité (MAK), Viktor Sorotsjenko, aldus de Russische persbureaus. Volgens hem is het echter nog te vroeg om conclusies te trekken over de oorzaken van de crash.

"Het vliegtuig brak uiteen in de lucht en de brokstukken kwamen terecht op een grote oppervlakte van ongeveer 20 vierkante kilometer", aldus de expert. Het MAK is bevoegd voor de onderzoeken van luchtvaartrampen in Rusland. Sorotsjenko onderzoekt de crash van zaterdag samen met Franse, Duitse en Egyptische onderzoekers.

De Russische onderneming Kogalimavia heeft zondag beklemtoond dat alle vliegtuigen volgens de regels zijn onderhouden en gecontroleerd. Volgens de chartermaatschappij is er geen enkele twijfel is over de kunde en de ervaring van de bemanning.

Eerder verklaarden andere experts ook al dat het vliegtuig vanwege de vindplaatsen van de brokstukken waarschijnlijk al in de lucht uiteen werd gereten door een explosie. De Egyptische autoriteiten gaven zaterdag namelijk aan dat de lichamen gevonden zijn in een perimeter van acht kilometer. Zondag werd de perimeter uitgebreid naar 15 kilometer.

Eerdere crash

Terreurorganisatie Islamitische Staat (ISIS) claimt verantwoordelijk te zijn voor het neerhalen van het Russische passagiersvliegtuig in de Sinaï-woestijn, maar toch lijkt de crash veroorzaakt te zijn door een technisch defect. Dat blijkt na de eerste onderzoeken van de vluchtrecorder, melden verschillende buitenlandse media. Het toestel zou bij een eerdere crash al "aanzienlijke schade" opgelopen hebben.

Het incident waarvan sprake dateert van midden november 2001. Toen maakte de Airbus A321 een 'tailstrike' (waarbij de staart van het vliegtuig eerst de grond raakt) bij een landing in de Egyptische hoofdstad Caïro. "Het toestel liep aanzienlijke schade op en moest en moest hersteld worden", aldus het Aviation Safety Network. "Bij zo'n tailstrike kan de plaat die de druk in het toestel regelt, beschadigd raken. Als dat over het hoofd werd gezien tijdens de herstellingen, was dit toestel echt een tikkende tijdbom. Als zo'n plaat het opeens begeeft, wordt het vlietgtuig uit elkaar getrokken."

Sinds het incident legde de Airbus 56.000 vlieguren af, verspreid over 21.000 vluchten, blijkt uit cijfers van Airbus.

'Bewijsvideo'

Hoewel het dus waarschijnlijk om een technisch defect gaat, claimt de Egyptische tak van Islamitische Staat (ISIS) op Twitter toch de verantwoordelijkheid voor de crash. "De soldaten van het kalifaat zijn erin geslaagd om een Russisch vliegtuig neer te halen met meer dan 220 kruisvaarders aan boord die allen zijn gedood", luidt het in de verklaring van ISIS.

Deze Twitter-video zou daar het 'bewijs' van moeten zijn.

"Vergeldingsactie"

De aanval was volgens ISIS een vergeldingsactie "voor de tientallen personen die dagelijks omkomen bij de bombardementen" door Russische vliegtuigen in Syrië. Bij de crash van de Russische Airbus zijn alle 224 inzittenden om het leven gekomen. Het vliegtuig had hoofdzakelijk Russische toeristen aan boord die na hun vakantie in Sharm el-Sheikh op weg terug naar huis waren.

Bom aan boord?

Militaire experts zijn van mening dat de opstandelingen van ISIS niet over de nodige raketten beschikken om een vliegtuig op een hoogte van 30.000 voet (9.144 meter) te raken, maar ze sluiten niet uit dat er mogelijk een bom aan boord was of dat het toestel als gevolg van een technische storing een daling zou hebben ingezet en vervolgens door een raket werd geraakt.

Rusland reageert afwijzend op de claim van ISIS. "We staan in nauw contact met onze Egyptische collega"s en met de luchtvaartautoriteiten in het land. Op dit moment zijn er geen aanwijzingen die dergelijke insinuaties bevestigen", verklaarde de Russische minister voor Transport, Maxime Sokolov.

Over het lot van het toestel heerste een tijdlang opperste verwarring: 23 minuten na het opstijgen werd het als vermist opgegeven nadat alle contact met de luchtverkeersleiding verloren geraakt was. Het toestel vloog op dat moment op een hoogte van meer dan 30.000 voet. De boordcommandant had kort daarvoor naar verluidt geklaagd over een technische storing aan de communicatieapparatuur.

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees