Geen gokreclame meer vóór 20 uur

Geen gokreclame meer vóór 20 uur

De Kansspelcommissie gaat met de gokbedrijven aan tafel zitten om de wildgroei aan reclame in te dijken. Zo zou gokreclame pas na 20 uur op tv mogen, om minderjarigen te beschermen.

De gokmogelijkheden op het internet zijn de voorbije jaren zwaar toegenomen. De bedrijven daarachter zijn ondertussen aan een massale reclameslag begonnen. Op radio en televisie, zelfs middenin sportwedstrijden, zijn hun boodschappen almaar vaker aanwezig.

De Kansspelcommissie wil nu een poging doen om daar paal en perk aan te stellen, bevestigt woordvoerster Marjolein De Paepe. Het is de bedoeling om ­tegen midden januari tot een bindende overeenkomst te ­komen, in samenwerking met minister van Justitie Koen Geens (CD&V), de gokbedrijven zélf maar evengoed met de organisaties die gokverslaving bestrijden, zoals de VAD in Vlaanderen, en voorts de Gezinsbond en Test-Aankoop.

Niet mikken op minderjarigen

De Kansspelcommissie wil vooral de minderjarigen beschermen, zegt De Paepe. Zo is het de bedoeling alle gokreclame te verbieden vóór acht uur ’s avonds. Er wordt ook af­gesproken om vooral niet op minderjarigen te mikken. K3 inzetten voor gokreclame bij voorbeeld zou zeker niet kunnen.

Een baseline – zoals “bier drink je met verstand” bij alcohol – komt er niet. Wel wordt het verboden om slogans te lanceren die de indruk geven dat gokken ­financiële problemen kan oplossen. De “Word schandalig rijk” van de Nationale Loterij zou dus niet meer kunnen, mocht de ­organisatie achter Euromillions eveneens de overeenkomst ­ondertekenen. De Kansspelcommissie is echter niet bevoegd voor de organisatie achter de Lotto en Euromillions. “Maar zij organiseren ook weddenschappen, dus hebben we hen mee uitgenodigd”, zegt De Paepe.

De vele reclame voor gokken is voor organisaties die verslaving bestrijden almaar meer een steen des aanstoots. Zij zien in de praktijk hoe sommige gokverslaafden een massa geld ver­liezen, terwijl de gevaren van het gokken nergens beklemtoond worden.

Het valt de hulporganisaties op dat de reclame ook almaar agressiever wordt. Sommige gok­bedrijven sturen zelfs mails naar mensen die al een tijdje niet meer spelen om hen opnieuw aan het gokken te krijgen. Ze beloven ook gratis speelbeurten om zo nog meer spelers aan het gokken te krijgen.

Vorige week nog riep N-VA­Kamerlid Peter De Decker op om het gokken sterker te bestrijden. Hij vroeg zich af of zelfs de shirtreclame voor gokbedrijven niet beteugeld moet worden. Of de Kansspelcommissie zover wil gaan, was gisteravond niet duidelijk.

Corrigeer

MEER NIEUWS