Oplossing voor Gentse ‘paaltjeswijk’: geen paaltjes, maar eenrichtingsverkeer

Oplossing voor Gentse ‘paaltjeswijk’: geen paaltjes, maar eenrichtingsverkeer

Een proefproject waarbij straten werden doorgeknipt met paaltjes, zorgde voor hevige discussies tussen de bewoners van de wijk tussen de Voskenslaan en de Kortrijksesteenweg. Foto: fvv/archief

Gent - De knoop is doorgehakt: er komen geen paaltjes meer in de wijk achter het Sint-Pietersstation in Gent. Om doorgaand verkeer af te remmen krijgen verschillende straten wel eenrichtingsverkeer. De nieuwe situatie wordt ingevoerd in de eerste maanden van 2016.

Een half jaar nadat een discussie over een proefproject met anti-autopaaltjes ontspoorde in een ‘paaltjesoorlog’, is er een definitieve oplossing voor de wijk. De Tuinwijklaan, een stuk van de Maaltebruggestraat en de Reigerstraat krijgen in plaats van paaltjes eenrichtingsverkeer. Dat besliste het stadsbestuur vorige week.

Bewoners klaagden al jaren over auto’s die dwars door de wijk reden, van de Voskenslaan naar de Kortrijksesteenweg, om De Sterre te ontlopen. Maar zodra de Stad dit voorjaar drie straten afsloot met paaltjes, steigerde een andere groep bewoners. Een van de paaltjes werd zelfs in brand gestoken. De paaltjes werden in september weggehaald, waarna de rust weerkeerde. 'Maar er moet iets veranderen in de wijk', zei mobiliteitsschepen Filip Watteeuw.

Vorige week werd de nieuwe verkeerssituatie vastgelegd door het stadsbestuur, na 'intensieve besprekingen met de bewonersgroepen die zich engageren rond mobiliteit in de buurt, en na studiewerk door het Mobiliteitsbedrijf'. In de eerste maanden van 2016 worden ze ingevoerd. Voorgoed, dit keer gaat het niet meer om een proefproject. 'Dit plan verzoent de wens dat de buurt moeilijker toegankelijk moet zijn voor sluipverkeer en de wens dat de bewoners van de buurt vlot hun woning kunnen bereiken met de auto', zegt Watteeuw.

Dit heeft het stadsbestuur beslist en wordt ingevoerd in de eerste maanden van 2016

De drie straten die paaltjes hadden, krijgen eenrichtingsverkeer

  • De Tuinwijklaan wordt eenrichting. En er komen maatregelen om veiliger te fietsen. Daarnaast worden de dwarsparkeerplaatsen door middel van betonblokken achteruit getrokken. 'Op die manier is er meer ruimte voor voetgangers op het voetpad', zegt de Stad.
  • De Maaltebruggestraat wordt eenrichting tussen Zieklien en Leeuwerikstraat.
  • Een stuk van de Reigerstraat wordt eenrichting.
  • Een stukje Sint-Denijslaan naast de Kortrijksesteenweg blijft tweerichtingsverkeer zodat werknemers van de Belgacomsite rechtstreeks kunnen aansluiten op de Kortrijksesteenweg en zo niet door de buurt hoeven te rijden.
  • In de Voskenslaan ter hoogte van de Reigerstraat komt er een bijkomende afscherming op de verhoogde boordsteen van de trambedding. 'Dit om het fysiek onmogelijk te maken voor autoverkeer dat uit de richting van het station komt om de Reigerstraat in te rijden. Dit mag vandaag ook niet, maar gebeurt toch soms', zegt de Stad.

De Sint-Denijslaan wordt een volwaardige fietsstraat

Het stuk Sint-Denijslaan, tussen de Kortrijksesteenweg en het Mathildeplein, wordt een fietsstraat. 'Na tellingen is gebleken dat er op dit stuk van de Sint-Denijslaan voldoende fietsers rijden om hier een volwaardige fietsstraat van te maken. Dat wil zeggen dat de auto’s daar te gast zijn en achter de fietsers moeten blijven', klinkt het.

De Maaltebruggestraat wordt smaller en krijgt een eiland

Ter hoogte van de school in de Maaltebruggestraat wordt voor de veiligheid van de zachte weggebruikers de rijbaan versmald door middel van markeringen en paaltjes. 'Zo wordt de schoolomgeving een stuk veiliger voor voetgangers en fietsers', zegt de Stad.

In de Maaltebruggestraat ter hoogte van Zieklien komt er een eilandje dat er voor moet zorgen dat auto’s hun bocht niet afsnijden, zodat deze ‘T’ veiliger wordt voor fietsers. Aan de overkant van de Maaltebruggestraat op dat punt, komt er een parkeerverbod (door middel van gele markeringen), zodat auto’s zonder problemen hun bocht kunnen nemen. 

De Ganzendries wordt 'ingesnoerd'

Op het punt waar de Poelsnepstraat op de Ganzendries uitkomt, wordt de overbreedte die er nu is, ingesnoerd. Dit gebeurt door het uitstulpen van het voetpad op het punt waar beide straten samenkomen, zodat de oversteekplaats voor voetgangers veiliger en comfortabeler wordt. Ook de rijbaan ter hoogte van de Poelsnepstraat wordt versmald en er komt op die plek een aantrekkelijke zone met groen. Op die manier wordt autoverkeer dat uit de Ganzendries komt, afgeremd.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio