Zes Gentse straten geknipt vanaf 2017: de zwaarste ingrepen uit het circulatieplan

Zes Gentse straten geknipt vanaf 2017: de zwaarste ingrepen uit het circulatieplan

Foto: fvv/archief

Gent - Geen auto’s meer over de Phoenixbrug, het Lippensplein, het Veerleplein, het Koophandelsplein, de Ottogracht en de Verlorenkost. Van alle ingrepen uit het nieuwe circulatieplan van Gent zullen deze zes de grootste aanpassing eisen.

Alle drukke assen om door Gent te rijden, van zuid naar noord of oost naar west, worden doorgesneden. Naar schatting veertig procent van de auto’s die in Gent rijdt snijdt ofwel de R40 af of rijdt gewoon door de stad. Dat is met deze knips verleden tijd. Om te vermijden dat auto’s langs kleinere straten hun weg zoeken, worden echt alle doorsteekjes afgesloten met paaltjes, camera’s of eenrichtingsverkeer.

De Ottogracht afsluiten doet de hele wijk aan de Sleepstraat en Tolhuislaan en auto’s uit de haven en het noorden van Gent omrijden langs de R40. De Ottogracht is een van de belangrijkste doorgaande assen doorheen de binnenstad, parallel aan het oostelijk gedeelte van de stadsring. Door de Ottogracht centraal door te knippen, verandert ze op slag naar een bewonersstraat.

De Phoenixbrug knippen dwingt heel de Brugsepoort en Mariakerke anders te rijden. Het maakt een einde aan de grote stroom doorgaand autoverkeer door de Brugse Poort. Auto’s komen nu vaak via de Drongensesteenweg of de Bevrijdingslaan en de Phoenixstraat naar de binnenstad. “Dit zal een grote impact hebben op de Bevrijdingslaan en de Drongensesteenweg, de twee voornaamste ontsluitingswegen van deze wijk”, klinkt het in het circulatieplan. “Dit is bijzonder belangrijk voor fietsers, voor de doorstroming van het openbaar vervoer en de leefbaarheid van deze straten.”

Het Koophandelsplein en de Recolettenbrug knippen is de hele oost-west autoroute door de stad in twee knippen. Via de Recolettenbrug kunnen auto’s die van de B401 komen over de Vlaanderenstraat en de Kouter rechtsreeks naar het westelijke gedeelte van de binnenstad rijden, en vice versa. Dit zorgt voor heel wat vertragingen voor het openbaar vervoer (zowel de lijn 1 als de lijn 2) en overlast in de ruime omgeving van de Kouter.

Met de knip aan het Gravensteen, met name het Veerleplein en de Geldmunt, wordt doorgaand autoverkeer geweerd van de oost-westas ten noorden van het voetgangersgebied. De straten rond het Gravensteen worden in één klap voetgangerszones, net zoals de as Kraanlei-Oudburg. “Door deze maatregelen is in deze buurt enkel nog buurtgebonden verkeer mogelijk, de verkeerdruk daalt er dus drastisch, zowel in de Burgstraat zelf als in de wijk Prinsenhof”, klinkt het.

De Brabantdam in twee stukken knippen op het Lippensplein: vandaag zorgt het verkeer dat vanuit de richting Kouter via de Brabantdam het Lippensplein dwarst en via het tweede deel van de Brabantdam richting Sint-Anna rijdt voor heel wat hinder op dit kruispunt. Dit verdwijnt volledig. Verkeer komende van de Kouter zal verplicht worden om rechtsaf de Kuiperskaai in te rijden.

De Verlorenkost knippen tenslotte maakt van de drukste fietsas van Gent - de Coupure - in één klap een bewonersstraat, waar door rijden geen enkele zin meer heeft. De combinatie van diverse wijzigingen in de rijrichtingen op beide Coupures, Links en Rechts, zorgt ervoor dat de beide straten geen doorsteken meer zijn om de R40 af te snijden.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio