De "roze zone" en dure beloftes: de verrassingen uit het Gentse circulatieplan

De "roze zone" en dure beloftes: de verrassingen uit het Gentse circulatieplan

De Overpoort wordt de "roze zone": volledig autovrij en zonder parkeerplaatsen Foto: archief/Marc Herremans

Gent - Duizend nieuwe plaatsen op park-and-rides, alle kruispunten van de R40 herbekeken en misschien shuttlebussen van aan de Ghelamco Arena of de Weba naar de binnenstad. Het nieuwe circulatieplan van Gent bevat enkele verrassingen. Of wat dacht u van de "roze zone" in de studentenbuurt?

Het circulatieplan werd in oktober 2014 al als een eerste voorstel gelanceerd, maar er werd uiteindelijk nog stevig aan gesleuteld. Onder druk van coalitiepartners SP.A en Open VLD, onder impuls van de lange inspraakmarathon, of gewoon door praktische problemen. Enkele opvallende ideeën sneuvelden, andere nieuwigheden en stevige beloftes werden verankerd in het plan. Dit zijn de opvallendste.

De Stad belooft tegen de invoering van het circulatieplan in april 2017 “met grote zekerheid” een 1.100-tal extra parkeerplaatsen op nieuwe park-and-rides te kunnen aanbieden tijdens de kantooruren en een 900-tal plaatsen in weekends.” Daarnaast zitten er nog ongeveer 850 plaatsen tijdens de kantooruren en 1100 tijdens de weekends in de pijplijn. “Maar hier ligt de zekerheid voorlopig wat lager.”

Een nieuwe belofte uit het circulatieplan: alle kruispunten van de R40 worden herbekenen, stuk voor stuk. Een enorm werk: het gaat om meer dan dertig kruispunten die elk apart bestudeerd moeten worden. Bovendien maakt de Stad zich sterk om ze tegen de invoering van het circulatieplan in april 2017 allemaal te hebben aangepast. Eerst aan de beurt zijn de kruispunten aan de Nieuwewandeling en de kerk van Ekkergem. Daarna de kruispunten met de Bevrijdingslaan en de Drongensesteenweg.

Roze zone

De Ham wordt niet geknipt: de Ham vlakbij de aansluiting met de Jooremaaiebrug en de Dampoortstraat doorknippen werd in het eerste circulatieplan nog als een “essentiële” ingreep voorgesteld. Toch haalde het idee het uiteindelijke plan niet.
Wat een grote rol speelt is dat er in de Ham een groot bedrijf is gevestigd dat door de knip ernstig in de problemen zou komen voor de belevering. In ruil komen er rondom de Ham drie kleinere knippen en wordt de straat zelf opgedeeld in twee delen met eenrichtingsverkeer. Er doorrijden om de Dampoort te omzeilen wordt zo alsnog onmogelijk.

Gent krijgt een “roze zone”. Jawel, de kleurencombinatie van de zeven lobben uit het circulatieplan is aangepast tegenover de eerste versie. De Sleepstraat-wijk was eerste de bruine zone, maar dat werd om begrijpelijke redenen aangepast tot de blauwgroene zone. De buurt rond de Blandijnberg wordt de zalmroze zone. De Overpoort wordt volledig autovrij, de Sint-Pietersnieuwstraat autoluw. De parkeerplaatsen verdwijnen, maar de ondergrondse parking Sint-Pietersplein blijft bereikbaar.

De terugkeer van de verzinkbare paaltjes: om de verkeersvrije winkelstraten af te sluiten tussen 11 en 19 uur komen er aan het begin en einde van elke straat verzinkbare paaltjes. Jawel, na een tien jaar oud trauma waarbij een experiment met paaltjes die in de grond zakken schromelijk mislukte, grijpt Gent er terug naar. Op dertien verschillende plaatsen komen ze te staan.

Stadshal

Niet meer fietsen op de Graslei: in de zomermaanden - van juni tot september - wordt ook de Graslei een “verkeersvrije straat”, waar er niet gefietst mag worden. Zodra het warm is, krioelt het er van de studenten en toeristen. En daar horen geen fietsen bij, redeneert de stad. Verzinkbare paaltjes aan weerszijden van de Graslei moeten ook taxi’s en auto’s tegenhouden. Aan de overkant op de Korenlei mag er wel nog gefietst worden.

Paaltjes aan de stadshal: omdat nog te veel auto’s, bussen en taxi’s dwars over het plein naast of zelfs onder de stadshal rijden komt er een rij paaltjes. De rij paaltjes zal de Botermarkt fysiek afscheiden van de Poeljemarkt, het plein onder de stadshal. Het worden geen verzinkbare paaltjes. Afwachten of de Stad dit op een estetische manier geregeld krijgt. “De definitieve locatie van de knip moet nog worden bepaald”, klinkt het.

De Stad bekijkt of ze zelf shuttlebussen kan laten rijden om enkele beschikbare parkeerterrein in te kunnen schakelen als park-and-ride. Aan de Ghelamco Arena zouden buiten de voetbalweekends auto’s kunnen parkeren op de parking van Brico. Shuttlebussen zouden mensen dan naar de binnenstad kunnen brengen. Ook aan de Weba/Decathlon wordt de mogelijkheid van een shuttlebus bekeken.

Nieuwe pleinen

Geknipte plekken zullen niet leeg blijven. Door het knippen van allerlei straten zullen er nieuwe autoloze pleinen ontstaan in Gent, zoals de Overpoort of het Koophandelsplein. Alles heraanleggen tegen april 2017 in onmogelijk. Daarom bereidt de Stad een tijdelijke invulling voor vijf tot tien jaar voor. Signalistie, bankjes, objecten, markeringen, speelelementen, containers… Alles kan, maar het moet uniform zijn en “een duidelijke meerwaarde” en in samenspraak met bewoners en handelaars. De Stad is op zoek naar een externe partner om dit uit te werken.

Om de impact op de R40 te meten installeert de UGent bluetooth-sensoren aan alle kruispunten met verkeerslichten op de stadsring. Die registreren anoniem de unieke adressen van bluetooth-signalen in auto’s en kunnen gebruikt worden om de reistijden te meten door opnames aan de verschillende kruispunten. Het gaat om een proefproject, dat al opgestart is aan de westkant van de R40. Nog dit jaar moeten er sensoren hangen aan alle kruispunten.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio