Wat het circulatieplan van Gent uiteindelijk niet haalde

Wat het circulatieplan van Gent uiteindelijk niet haalde

Foto: fvv

Gent - Er is het voorbije jaar in het Gentse stadsbestuur nog hevig gesleuteld en gebakkeleid over het circulatieplan. Het finale plan verschilt uiteindelijk nog op essentiële punten van het oorspronkelijke idee. Enkele opvallende ideeën die het uiteindelijke plan niet haalden

Het Laurentplein doorknippen: in het eerste ontwerp van het circulatieplan werd het verbinding tussen de Vlaanderenstraat en het Laurentplein geknipt. Auto’s die via de Zuid de stad inrijden zouden op het einde van de Vlaanderenstraat niet meer links kunnen afslaan om over het Laurentplein naar de Kouter te rijden. In het definitieve plan blijft de link open. De Henegouwenstraat krijgt aan het Laurentplein wel eenrichtingsverkeer, dus die optie verdwijnt wel voor auto’s die het Laurentplein oprijden. En aan de kant van het Gouvernement wordt het plein autoluw.

Eenrichtingsverkeer in de Wondelgemstraat en de Brusselsepoortstraat: in beide invalswegen werd eenrichtingsverkeer overwogen volgens de eerste plannen. De Wondelgemstraat zou zo minder als invalsweg gebruikt worden. In de Brusselsepoortstraat zou eenrichting vooral de snelheid van de tram ten goede komen. Maar in beide straten kwam hevig protest. In het uiteindelijke plan blijven de straten zoals ze nu zijn. Aan de Wondelgemstraat wordt wel de Wondelgembrug éénrichting. Aan de Brusselsepoortstraat is het wachten op een complete heraanleg van het kruispunt, argumenteert de Stad.

Eenrichtingsverkeer in de Academiestraat: de Academiestraat is een belangrijke invals- en ontsluitingsweg voor de wijk ten noorden van het Patershol. Het voorstel om er permanent eenrichtingsverkeer in te voeren, wat op hevig protest stootte van sommige bewoners, haalde het definitieve circulatieplan niet. De “knip” tussen de groene en blauwe stadslob is verschoven naar de drie bruggen over het water, als alternatief. Door ook een stukje van de Sint-Margrietstraat eenrichting te maken kan je via de Academistraat niet meer het centrum in.

Voetgangersgebied in de Sint-Pietersnieuwstraat: de as van de Vooruit tot in de Overpoort zou één grote autoluwe of autovrije zone worden, werd aangekondigd in het eerste ontwerp van het circulatieplan. Maar het idee van een langgerekte “campuszone” sneuvelde. De Overpoort wordt wel voetgangerszone, maar de Sint-Pietersnieuwstraat krijgt een eigen regime. De parkeerplaatsen verdwijnen, in ruil voor banken en snelheidsremmers, maar auto’s zullen er nog altijd door kunnen. Zo blijft de parking onder het Sint-Pietersplein langs twee kanten bereikbaar. De Sint-Pietersnieuwstraat krijgt wel volledig enkelrichtingsverkeer, telkens van de Plateaustraat weg, wat de straat geen doorgangsweg meer maakt.

Voetgangersgebied tussen de Henegouwenstraat en Brabantdam. “Wat bij de opmaak van het ontwerp van het mobiliteitsplan een logische uitbreiding van de voetgangerszone leek, is uiteindelijk toch niet weerhouden”, klinkt het. “De beslissing om er ooit voetgangerszone van te maken is wel gemaakt. Een statuutswijziging houdt op dit moment echter te weinig een meerwaarde voor de buurt in. Deze beslissing wordt opnieuw bekeken tegen het licht van nieuwe ontwikkelingen.”

Nog enkele kleinere voorstellen die het uiteindelijke circulatieplan niet haalden:

Eenrichtingsverkeer in de Lousbergskaai: auto’s zouden enkel nog naar Portus Ganda mogen rijden, maar er blijft tweerichtingsverkeer toegelaten in de Lousbergskaai.

Voetgangersgebied op de Kouter: het stuk van de Kouter voor de deur van de Handelsbeurs zou voetgangersgebied worden, waardoor er geen auto’s meer mochten rijden. Niet dus.

Eenrichtingsverkeer in de Peperstraat: dit was een idee om enkel auto’s de stad uit te laten rijden, maar haalde het definitieve plan niet.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio