In 5 jaar reden amper 15 treinen op lijn tussen Lanaken en Maastricht

33 miljoen euro voor een spoorweg zonder treinen

Lanaken -

Een modelproject, zo werd de nieuwe spoorlijn Lanaken-Maastricht bij de opening in 2011 genoemd. Europa, de Belgische en de Nederlandse overheid investeerden er met plezier miljoenen euro’s in. Vijf jaar later is de balans triest: amper vijftien ­treinen reden over de spoorlijn die 33 miljoen euro heeft gekost.

Met veel toeters en bellen werd in 2011 de nieuwe treinverbinding tussen de Limburgse gemeente Lanaken en Maastricht, net over de grens met Nederland, ingereden. Het was het paradepaardje voor de regio en het moest hét alternatief worden voor het zware vrachtvervoer over de weg. Europa, de Vlaamse en de Nederlandse overheid trokken met plezier de geldbuidel open en investeerden samen 32 miljoen euro. De gemeente Lanaken gaf nog eens 1,3 miljoen.

Vijf jaar later is het resultaat bedroevend: in totaal reden amper vijftien treinen over de nieuwe spoorweg.

“Ongelooflijk dat Europa daar ooit geld voor heeft gegeven”, zegt expert openbaar vervoer Herman Welter. “Nooit gaat daar een trein passeren, het kleinste kind ziet dat. Kijk naar de kaart, wie gaat zo’n omweg via Nederland maken als je uiteindelijk toch naar de Belgische havens moet?”

"Iedereen geloofde erin"

Ondanks het voorlopige ­fiasco blijft Marino Keulen (Open VLD), burgemeester van Lanaken, het project steunen. “Ik ga u niet naar mijn voorgangers doorverwijzen. Iedereen geloofde in dat project.” De Limburgse gemeente investeerde dan ook zwaar in Railport Lanaken. Keulen wijst erop dat het niet de politiek was die daar zo hard op had aangedrongen, maar net het bedrijfsleven. “Een groot papierbedrijf dat een vestiging heeft in Lanaken en in Maastricht was geïnteresseerd om zijn transporten niet langer over de weg te doen, maar over het spoor. Zelfs Europa was laaiend enthousiast over die plannen. Achteraf gezien bleek het toch allemaal niet zo’n succes. De slabakkende economie heeft dit project gekelderd”, zegt Keulen.

“Voor ons is de ergste pijn intussen geleden. Sappi, het papierbedrijf, stelt hier 500 mensen te werk, de meesten uit de streek. En de fabriek betaalt ieder jaar ongeveer 3 miljoen euro aan belastingen aan de gemeente. Hen nemen we hier dus zeker niets kwalijk”, aldus Keulen.

Sprankeltje hoop

Ook spoorwegnetbeheerder Infrabel geeft aan dat het goederenverkeer per spoor de economische crisis van 2007-2008 “nog niet volledig verteerd heeft”. “Uit studies bleek nochtans dat het project een goederenstroom van om en bij de 9 miljoen ton kon genereren”, zegt woordvoerder Thomas Baeken.

Railport Lanaken blijft een sprankeltje hoop koesteren dat het project op korte termijn toch nog gereanimeerd zal kunnen worden. “We zijn nog bezig met een potentiële klant”, zegt directeur Jurgen Gobyn. Burgemeester Keulen hoopt dat het lukt. “Als bij wijze van spreken vandaag het contract wordt ondertekend, kan de trein snel rijden. Want alle infrastructuur is intact en onderhouden.”

‘Kanniewaarzijn’, een tv-progamma van de Nederlandse omroep Vara (bekijk het filmpje onderaan) waarin absurde situaties aan de kaak worden gesteld, bracht het verhaal van de ‘werkloze’ spoorlijn.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees