"Motortje in fiets is voorbijgestreefd, elektromagnetische wielen van 200.000 euro zijn nieuwe doping"

"Motortje in fiets is voorbijgestreefd, elektromagnetische wielen van 200.000 euro zijn nieuwe doping"

Zo zou een electromagnetische wiel er uit zien volgens de Gazzetto dello Sport Foto: rr

Sinds bij de Belgische belofte Femke Van den Driessche op het voorbije WK veldrijden een fiets met een motortje werd aangetroffen, is de hele wielerwereld in de ban van de zogenaamde "mechanische doping". Bij Van den Driessche werd een motortje in de zadelbuis ontdekt, maar volgens Gazzetta dello Sport is deze techniek al lang voorbijgestreefd. De Italiaanse krant brengt vandaag paginagroot het nieuws over "elektromagnetische wielen". Die zijn peperduur maar zouden een renner 20-60 watt voordeel kunnen opleveren.

Wielrennen op Sportwereld.be

De Internationale Wielerunie UCI test al een tijdje fietsen op mechanische doping. "We controleerden al tijdens Milaan-Sanremo, WK's, bij uurrecords...", vertelde UCI-voorzitter Brian Cookson afgelopen weekend nog. Femke Van den Driessche had de twijfelachtige eer om als allereerste ook effectief betrapt te worden. 

Volgens de Italiaanse krant Gazzetta dello Sport gebruikte  Femke Van den Driessche met het motortje in de zadelbuis echter een verouderde techniek. "Bijna artisanaal. Het is al lang voorbijgestreefd. Eigenlijk is het de doping van de armen", aldus auteur Claudio Ghisalberti, een fietsexpert.

VIDEO: Zo werkt het motortje in de zadelbuis

Volgens Ghisalberti werd de techniek met het motortje in de zadelbuis de afgelopen jaren wel veelvuldig gebruikt in Italië. "Ik heb 1.200 motortjes verkocht in Italië. Ik lach me een breuk als ik de uitslagen van de Gran Fondo - wedstrijden voor wielertoeristen - in de krant zie. Ik zou ze elke keer kunnen herschrijven", getuigt een 'Mister X' in de Gazzetta. "Het frame wordt opengehaald. De motor wordt er ingeplaatst en vervolgens wordt het frame terug dichtgemaakt en hersteld. Een likje verf erover en klaar is kees. Het is al langer bezig dan 2010 en ik heb al met enkele sterke renners samengewerkt."

Nieuwe technologie: 200.000 euro per achterwiel

Maar het bedrog gaat verder volgens Ghisalberti. "De nieuwste snufjes op het vlak van mechanische doping zijn technologisch veel meer geavanceerd en tien keer zo duur. Terwijl de oude technologie gebruik maakt van een motortje om de trapas aan te drijven, werkt de nieuwe technologie op basis van elektromagnetisme."

De nieuwste vorm van mechanische doping zou verstopt zitten in het achterwiel van de fiets. "Zo'n achterwiel kost 200.000 euro en er is een wachtlijst van zes maanden", beweert Ghisalberti. De techniek zou gebruik maken van elektrische draden die diep in het achterwiel verstopt worden en geactiveerd kunnen worden via de hartslagmeter van de renner of een simpele afstandsbediening. Via die draden zou een elektromagnetisch veld opgewekt kunnen worden waardoor de renner een voordeel van 20 tot 60 watt zou krijgen. "Voldoende om een renner van een goede prof te laten uitgroeien tot een fenoneem op de fiets." 

"Het is een perfect systeem. Sommige renners zouden niet eens doorhebben dat ze het gebruiken. Ze zouden gewoon denken dat ze een goede dag hebben", aldus de Gazzetta dello Sport. 

Of het systeem ook effectief gebruikt wordt in het profpeloton is allerminst zeker. 200.000 euro is zelfs voor de allerbeste renners een gigantische smak geld. Tenzij de wielerploegen mee in het spel zouden zitten, maar voor zulke complottheorieën is geen enkel bewijs. Bovendien is de Gazzetta dello Sport de eerste krant die het eventuele bestaan van deze nieuwe technologie naar buiten brengt en werd het gebruik ervan nog niet effectief aangetoond.

In België hebben ze er alvast nog nooit van gehoord. “De enige vernieuwing waar wij weet van hebben, is het gebruik van grafeen, een recent ontdekte grondstof”, zegt Willy Peeters, oprichter van Codagex, importeur van fietsmateriaal. “Grafeen staat bekend als een uitstekende ‘geleider’, waardoor de weerstand veel lager ligt. Vittoria levert al tubes in grafeen, dubbel zo duur als gewone tubes.”

 

Corrigeer