Duo schotelt passanten diereneten voor als 'biologische kwaliteitsproducten'

Tegenwoordig zijn mensen steeds vaker bezig met "bewust eten". Consumenten tellen graag wat meer geld neer voor 'biologische', 'bewuste' en 'duurzame' voeding. Maar is het wel goed om blindelings te vertrouwen op die termen, die vaak een marketingstunt zijn? Twee Nederlanders stelden de misleidende manier van marketing van de grote voedselketens aan de kaak.

De Nederlanders Sacha Harland en Alexander Spoor kochten biologisch hondenvoer, kattenvoer en vogelzaad. Aan enkele toevallige passanten stelden ze de producten gewoon voor als 'biologisch', maar verder gaf het duo geen uitleg. Want als het biologisch is, hoef je er niet over na te denken toch? 

Het resultaat van de test postten de Nederlanders op hun YouTube-kanaal 'Dit Is Normaal'. 

"Goeie kwaliteit" 

De voedingsproducten smeerden ze op toastjes of verwerkten ze in een yoghurt. Alle passanten hapten gretig toe en staken de voorgeschotelde 'organische wondermiddelen' in hun mond. 

"Dit is echt tonijn. En van goeie kwaliteit als ik het zo proef. Er is wel echt smaak aan", zei een van de proefpersonen. 

"Knapperige zaadjes. Aan te bevelen", reageerde een vrouw. 

Pas helemaal op het einde vertelde het duo aan de passanten welk voedsel ze echt voorgeschoteld kregen. "Ik heb u gezegd dat het biologisch is en u weet verder niet waar het vandaan komt. Maar het is nog iets anders. Het is hondenvoer, kattenvoer en vogelzaad." 

"Jammer... Maar het smaakt wel goed", besluiten de passanten. 

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees