Gents circulatieplan officieel goedgekeurd door gemeenteraad

Gents circulatieplan officieel goedgekeurd door gemeenteraad

Foto: fvv

Gent - Na acht uur debat en vier stemmingen is het circulatieplan van Gent dinsdagavond officieel goedgekeurd door de gemeenteraad. Het ingrijpende plan kan daarmee ingaan op 3 april 2017 zoals gepland. Het verdeelt de binnenstad van Gent in zes sectoren en moet doorgaand verkeer uit het centrum van Gent halen.

De tweede gemeenteraadszitting over het circulatieplan zorgde opnieuw voor een fameus stukje theater dinsdagavond. Terwijl de meerderheid goochelde met termen als “voortdurende volksbevraging” en “innovatieve participatie”, haalde de oppositiepartijen de grote woorden boven.

“Nog nooit zoveel gebakken lucht samen gezien”, zei Siegfried Bracke (N-VA) over het aangekondigde burgerkabinet. “Een dooie mus. Het is de bedoeling dat het niets oplevert.” Johan Deckmyn (Vl. Belang) noemde het een “wollig en beschamend praatgroepje”. "Schijninspraak", noemt Veli Yüksel (CD&V) het.

Termont beet terug en noemde de referendum-vraag van N-VA “een destructieve, politieke wanhoopsdaad”. “U doet niet aan constructieve politiek, maar probeert onze stad te polariseren. Dat is zeer erg”, sprak hij Bracke toe.

Ingrijpend

Alle zware verklaringen ten spijt, stemden SP.A, Groen en Open VLD na vijf uur debat op maandag en nog eens drie op dinsdag het referendum weg, keurden ze het tegenvoorstel voor een “burgerkabinet” goed en gaven ze officieel hun groen licht voor het circulatieplan. Daarmee kan het ingrijpende plan zoals voorzien ingevoerd worden op 3 april 2017.

Het circulatieplan hertekent de verkeersstromen in de binnenstad van Gent grondig en grijpt in op alle grote doorgaande auto-assen.  Alle drukke assen om door Gent te rijden, van zuid naar noord of oost naar west, worden doorgesneden. Het wordt onmogelijk om nog met de auto dwars door Gent te rijden. 

Zeven stadslobben

Het plan verdeelt de binnenstad van Gent in zeven stadslobben, die elk een kleur krijgen. Het belangrijkste principe is dat met de auto van de ene lob naar de andere rijden onmogelijk wordt. Automobilisten die van punt A naar punt B willen rijden binnen de R40 zullen telkens eerst naar die R40 moeten rijden, om dan op het juiste moment de binnenstad weer in te duiken.

BEKIJK HET DEFINITIEVE CIRCULATIEPLAN IN VOLLE RESOLUTIE

Principes

Nog voor de zomer van 2016 moet ook het “burgerkabinet”, een nieuwe werkgroep, er staan. Daarin mogen 150 Gentse burgers twee keer per jaar het circulatieplan “evalueren”. Lees: kleine ingrepen of bijsturingen voorstellen. Aan de grote principes valt niet te toornen.

Wat de aangekondigde “voortdurende volksbevraging” verder moet voorstellen, werd dinsdag niet duidelijker. “Dat moeten we nog uitwerken”, zegt Daniël Termont.

Is de referendum-discussie nu helemaal voorbij? Lees het woensdag 24 februari in De Gentenaar

Corrigeer

MEER NIEUWS