'Fietssuggestiestroken zijn halfslachtig, Gent moet meer doen'

'Fietssuggestiestroken zijn halfslachtig, Gent moet meer doen'

Foto: bst

Gent - Wat zou u doen als u voor één dag schepen van Mobiliteit zou zijn in Gent? Het populairste antwoord: investeren in meer en veiligere fietspaden. Dat concludeert Pvda uit een enquête die de partij hield bij 800 Gentenaars. “Fietssuggestiestroken zijn halfslachtige maatregelen”, zegt Tom De Meester. “De stad moet een stap verder gaan.”

Pvda trok tussen oktober en december met enquêtes van deur tot deur in Gent voor een grote mobiliteitsbevraging. "Na alle heisa over het circulatieplan is het tijd om het debat terug over de inhoud te laten gaan, namelijk wat de Gentenaars willen", zegt Tom De Meester van Pvda. Onder de slogan schepen voor één dag ondervroeg de partij 500 Gentenaars aan hun deur, 200 online en een 100-tal inwoners op markten.

De voornaamste conclusie, volgens Pvda: prioriteit nummer één in Gent is investeren in veilige en comfortabele fietspaden. "Dat was veruit het populairste antwoord", zegt De Meester. "De Gentenaars zijn niet tevreden met de fietssuggestiestroken die de voorbije jaren her en der opdoken. Dat zijn halfslachtige maatregelen. De stad moet een stap verder durven gaan en de verkeersstromen durven scheiden."

Zestig procent van de 800 ondervraagden vindt het stadscentrum "te onveilig voor fietsers". Zeventig procent vindt dat de stad meer moet inzetten op de toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers. "Ook als dat het gemak van automobilisten aantast", zegt De Meester. "Het draagvlak voor investeringen in fietsinfrastructuur is zeer groot."

Openbaar vervoer

De tweede prioriteit uit de enquête is een groter en goedkoper aanbod aan openbaar vervoer. Daarna meer parkeerruimte in de eigen buurt. “Twee op drie wil meer parkeerplaats in zijn of haar eigen buurt, driekwart wil meer randparkings”, zegt De Meester. "Bussen zitten in de ochtendspits vaak overvol. Bovendien is er 's avonds en 's nachts weinig of geen aanbod."

Nog enkele opvallende resultaten uit de enquête: 78 procent van de ondervraagden uit de Brugse Poort zegt dat er te weinig parkeerplaatsen zijn in de wijk. En drie kwart van de ondervraagdzen zegt volgens Pvda ook akkoord te gaan met de stelling "Automobilisten die van buiten de stad komen moeten aangemoedigd worden om hun auto aan de rand van de stad te laten staan."

"Dit toont aan dat het zawart-witverhaal dat de vooorbije weken heeft gedomineerd, niet opgaat", zegt De Meester. "De Gentenaars beseffen dat een duurzamere mobiliteit nodig is, ook de automobilisten."

De Stad Gent verwijst vaak naar Vlaanderen, voor investeringen in het openbaar vervoer en de grote knooppunten zoals Dampoort. Terecht?
De Meester: "Dat is duidelijk de achillespees van het mobiliteitsbeleid in Gent. Het bestuur klopt niet hard genoeg op tafel bij Vlaanderen. Zo gaan er nu kleinere stations in Gent dicht, terwijl ze net nu nodig zijn. De stad is de regisseur, maar ze zou meer kunnen doen. Overleggen, actie voeren, de bevolking inschakelen... Dat gebeurt nu te weinig."

Wat zou u doen, als u één dag Filip Watteeuw zou zijn?
"Een grote volksbevraging bestellen. Dat duurt maar vijf minuten. Geen referendum met een ja-neenvraag, maar een degelijke bevraging. Zo kan het bestuur echt peilen naar concrete voorstellen en naar wat er leeft bij de Gentenaars in de wijken. Je zou per wijk 100 mensen kunnen bevragen zodat er wijk per wijk een specifiek plan uitgewerkt kan worden. Daar is nu geen spoor van te zien. Het zou zorgen voor een beter draagvlak."

Wat denkt u over het burgerkabinet dat de Stad aankondigde?
“Veel blabla. En het komt er pas na het plan. De Botermarkt weet onvoldoende wat er leeft in de volkswijken. Inspraak is nochtans eenvoudig: ga de straat op en vraag de mensen hun mening. Mensen hebben nu echt het gevoel dat er naar hen niet geluisterd wordt. In onze enquête zegt slechts 26 procent van de ondervraagden dat de Stad voldoende oog heeft voor de mobiliteitsproblemen in zijn of haar buurt."

Pvda zit niet in de gemeenteraad van Gent. Maar hoe zou u gestemd hebben over het circulatieplan?
"Ik zou tegen een referendum stemmen - dat zorgt enkel voor een patstelling - en me onthouden over het circulatieplan. De ambities in het plan zijn goed, maar er zijn nog te veel zwaktes, zoals de parkeermogelijkheden. Er is een zeer groot draagvlak, maar over hoe je die duurzame mobiliteit bereikt verschillen we van mening."

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio