Dag op dag 20 jaar geleden: E17 werd één groot autokerkhof

Dag op dag 20 jaar geleden: E17 werd één groot autokerkhof

Foto: rr

Dinsdag 27 februari 1996 was misschien wel de zwartste dag uit de Belgische verkeersgeschiedenis. Om 10 uur ’s ochtends botsten meer dan 200 auto’s op elkaar in een plotse mistbank op de E17 in Nazareth, op de drukke verkeersas Gent-Kortrijk. Door de impact en de daaropvolgende brand kwamen tien mensen om het leven en vielen ook nog 56 zwaargewonden en 30 lichtgewonden. Vandaag vindt er een herdenking plaats.

De zon scheen, die dinsdagochtend. Stefaan Degroote, veehandelaar uit Geluwe, reed in de vrachtwagen van zijn vader. Samen met zijn schoonbroer kwam hij terug van de veemarkt van Anderlecht. “Plots doemde een muur van mist voor ons op”, klonk het. Ik reed met 90 km/uur tegen een stilstaande vrachtwagen. Die stond in brand. Ik dacht dat ik levend zou verbranden”. Anderhalf uur zat Steven Degroote geblokkeerd in de cabine. “Overal paniek, schreeuwende mensen, hoge steekvlammen en ontploffingen.” Een vrijwilliger van de brandweer zou later zeggen: “We voelden het vuur maar we zagen het niet".

De brandweer kon Stefaan Degroote slechts met veel moeite bevrijden. Daarvoor moesten ze zijn enkel breken. Zijn beide dijbenen waren al gebroken door de klap. “De hele tijd praatte Philip Ballegeer, een beroepsmilitair uit Brugge, op me in zodat ik niet buiten bewustzijn zou geraken.”

“Beste vriend geworden”

Na veertien dagen ziekenhuis mocht Stefaan Degroote weer naar huis. Toen hij buiten kwam, had hij niet veel zin om met een psycholoog te praten. “Ik kon mijn verhaal beter kwijt aan Philip, de beroepsmilitair. Hij is mijn beste vriend geworden”. Ook drie brandweerlui uit Deinze en twee vrijwilligers bleven bij Stefaan op bezoek komen. Er was een band tussen hen die ze met niemand anders hadden.

Twee jaar lang kon Stefaan niet rijden voor zijn vader. De schade aan de vrachtwagen werd vrij snel vergoed door de verzekeringsmaatschappij. Ook de medische kosten van Stefaan werden terugbetaald door het ziekenfonds. “Maar als ik een gezin had gehad, of alleen had gewoond, had ik niet alle kosten kunnen dragen”.

Het onderzoek slaagde er uiteindelijk niet in gigantische knoop te ontwarren en duidelijkheid te verschaffen over de aansprakelijkheden. Daarom creëerde de verzekeringssector na de kettingbotsing van 1996 een uitzonderingsregeling. ‘Die houdt in dat de eigen verzekering de kosten van de klant terugbetaalt’, aldus verzekeringsexpert Wauthier Robyns. ‘100 procent van de lichamelijke schade en 50 procent van de materiële.’

Lees verder onder de video.

Slechts één ergere kettingbotsing

De kettingbotsing heeft helaas verkeersgeschiedenis geschreven. Tien mensen overleefden de ramp niet: Ari Alderliesten, Jean-Pierre Asseline, Carlos Demuynck, Adhémar Deneir, Bastida Gonzales, Petrus Haasen, Leon Meels, Magdalena Meersseman, Siegfried Snauwaert en Nicole Vantomme.

Over heel Europa blijft het de op één na ergste kettingbotsing ooit. Alleen in 1991 in Spanje was het nog erger. Toen vielen er in het Baskenland zeventien doden en een vijftigtal gewonden. De boosdoener was dezelfde: een plots opkomende muur van mist.

De zwaarste kettingbotsingen ter wereld:

  • 8 april 2011, Rostock (Duitsland)

Na een zandstorm raakten in het Duitse Rostock 80 auto’s betrokken bij een kettingbotsing. Acht mensen kwamen om het leven, dertig auto’s gingen in vlammen op en 130 mensen raakten gewond. Het duurde drie dagen voor alle auto’s en autowrakken getakeld konden worden.

  • 11 december 1990, Calhoun (Verenigde Staten)

Meer dan twintig jaar na de vreselijke kettingbotsing in het Amerikaanse Calhoun is nog niet duidelijk wat de oorzaak van het ongeval was. Wel zeker is dat er twaalf mensen om het leven kwamen en 42 mensen gewond raakten.

  • 11 maart 2008, Abu Dhabi (Dubai)

Liefst 200 wagens raakten in 2006 in Abu Dhabi betrokken bij een dramatische kettingbotsing. Door het ongeval in de plotse en zeer dichte mist kwamen zes mensen om het leven, raakten twintig mensen gewond en brandden ongeveer 25 auto’s uit.

  • 17 maart 2005, Helsinki (Finland)

In de Finse hoofdstad Helsinki gebeurden op 17 maart 2005 enkele kettingbotsingen. 300 tot 400 auto’s raakten daarbij betrokken, waardoor drie mensen overleden en er zestig gewonden vielen. De oorzaak was ditmaal niet de mist, maar wel enkele hevige regenbuien die de bestuurders verblindden.

  • 15 september 2011, Sao Paulo (Brazilië)

Bij de indrukwekkende kettingbotsing in Brazilië kwam ‘slechts’ één iemand om het leven, maar de schade was niet te overzien. 49 mensen raakten gewond.

  • 19 juli 2009, Braunschweig (Duitsland)

259 auto’s botsten in het midden van de zomer, met een nooit gezien ravage als gevolg. Of er doden gevallen zijn, is niet duidelijk. Tientallen mensen raakten gewond.

  • 6 november 1990, Breda (Nederland)

Een plotse mistbank op de A16 nabij Breda veroorzaakte een botsing tussen 200 auto’s en vrachtwagens. Tien mensen kwamen om het leven en er vielen 28 gewonden.

  • 10 maart 1997, Bromsgrove (Groot-Brittannië)

Dichte mist was ook in 1997 in het Britse Bromsgrove de grote boosdoener. De bestuurders van 160 voertuigen konden daardoor een enorme botsing niet vermijden. De eindbalans: 3 doden en 60 gewonden.

  • 20 maart 2008, tussen Praag en Brno (centrum Tsjechië)

Een sneeuwstorm toverde de Tsjechische snelweg in geen tijd om tot een autokerkhof. 231 auto’s en vrachtwagens botsten, waardoor 33 mensen gewond raakten.

Herdenking

Op zaterdag 27 februari wordt een herdenking gehouden met slachtoffers en nabestaanden aan de gedenkplaats aan de carpoolparking en aan het kunstwerk op de brug over de E17 aan het op- en afrittencomplex van Nazareth. De plechtigheid zal bijgewoond worden door minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, gouverneur van Oost-Vlaanderen Jan Briers en burgemeester van Nazareth Danny Claeys.

Verkeersveilige Dag

De ramp in Nazareth wordt jaarlijks herdacht op de Verkeersveilige Nacht. Die nacht werd later ook de jaarlijkse start van de bobcampagne in Vlaanderen. Eind 2012 werd op de brug over de E17 ter hoogte van het ongeval een kunstwerk geplaatst. In het fluogele kleur van de verkeersveiligheid stelt het de chaos voor van de gigantische kettingbotsing en verbeeldt het de schreeuw om een veiliger verkeer.

Tijdens de Verkeersveilige Dag in Oost-Vlaanderen werd vrijdag het hoogste aantal rijbewijzen ingetrokken van de voorbije tien edities. Het aantal snelheidsovertredingen blijft evenwel status quo. Het aantal inbreuken op de gordeldracht, GSM aan het stuur en rijden zonder rijbewijs of zonder verzekeringen lag wel hoger. Dat melden de federale politie Oost-Vlaanderen en de federale dienst van de provinciegouverneur zaterdag.

"We mogen niet vergeten dat overdreven snelheid nog steeds de belangrijkste oorzaak van ongevallen op de Belgische wegen is: het is bijgevolg cruciaal om verkeersveilige dagen zoals deze te organiseren en gerichte snelheidscontroles te houden", aldus gouverneur Jan Briers.
 

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees